דרמטולוגיה

טיפול בפלזמה עתירת טסיות עלול במקרים נדירים להוביל לעיוורון  (Dermatologic Surgery)

אובדן ראיה הינו סיבוך נדיר אך מסוכן של זריקות פלזמה עתירת טסיות (Platelet-Rich Plasma, או PRP), כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית חדשה שפורסמו בכתב העת Dermatologic Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רופאי עור מסתמכים על חומרי מילוי וזריקות PRP לטיפול באזור הראש והצוואר, כאשר זריקות PRP משמשות בעיקר להצערה של העור ולצורות מסוימות של נשירת שיער. ידוע כי חומרי מילוי עלולים לגרום במקרים נדירות לעיוורון במידה ומוזרקים בשוגג לעורק הפנים.

אזורים מסוימים בפנים, כולל אזור הפדחת, מצח והאף, נחשבים אזורים בסיכון גבוה לעיוורון עם הזרקות חומרי מילוי. עם זאת, לא ברור עדיין אם הזרקת PRP לאזורים אלו גם עשוי להוביל לעיוורון ולכן החוקרים ביקשו לבחון את הנושא והשלימו סקירה שיטתית ראשונה בנושא.

בינואר 2022 נערך חיפוש במאגרי PubMed והוביל לזיהוי 224 מאמרים מהם ארבעה נכללו בסקירה ודיווחו בסך הכול על שבעה חולים עם אובדן או ליקוי ראיה חד-צדדי לאחר זריקת PRP. גילאי החולים נעו בין 41 ועד 63 שנים, כאשר בשישה מקרים ההתוויה לזריקת PRP הייתה הצערה של העור ובמקרה אחד ההתוויה הייתה הפרעה במפרק הלסת. שלושה מקרים תועדו בוונצואלה, עם מקרה אחד בכל אחת מהמדינות האחרות, כולל ארצות הברית, בריטניה ומלזיה. בכל החולים הייתה עדות לחסימה או איסכמיה עורקית בבדיקה או הדמיה של הרשתית.

החוקרים מצאו כי אזור הפדחת היה האתר הנפוץ ביותר לזריקה אשר נקשר עם אובדן ראיה (5 מקרים), לאחריו אזור המצח (שני מקרים) ומקרה אחד בקנתוס הלטראלי, קפל נזולביאלי ומפרק הלסת. בכל המקרים, פרט לשניים, אובדן ראיה אירע מיד לאחר הזריקה.

תסמינים נלווים כללו כאב עיני, מלאות, צניחת עפעף, כאבי ראש, בחילות, הקאות, סחרחורות, טנטון ודחיפות במתן שתן. בעת ההערכה הראשונה אצל רופא עיניים, בשישה חולים לא הייתה תפישת אור בעין המעורבת. רק חולה אחד דיווח על התאוששות חדות הראיה לאחר שלושה חודשים אך עם חסר שיירי בבדקה עינית. חולה זה עבר הערכה וטיפול ע”י רופא עיניים בתוך שלוש שעות מהופעת התסמינים.

במקרים האחרים דווח על עיוורון מלא בעין אחת. בהעדר חומר הסותר את פעילות פלזמה עתירת טסיות, בניגוד לחומרי מילוי רבים, אין פתרון חד-משמעי לבעיה זו.

על-סמך תוצאות הסקירה השיטתית, החוקרים סיכמו כי עיוורון הינו סיבוך נדיר של הזרקות פלזמה עתירת טסיות וקראו לנקוט משנה זהירות בהזרקת PRP לפנים, בדומה לנעשה עם הזרקות חומרי מילוי. אמצעי הזהירות הללו עשויים לכלול הימנעות מהזרקה לאזורים בסיכון גבוה ושאיבה לפני זריקה להבטחה כי לא מזריקים לתוך עורק.

החוקרים מציינים כי לא תועדו מקרים של עיוורון לאחר זריקות של PRP לקרקפת לטיפול בנשירת שיער, עדות לכך ששימוש זה בזריקות פלזמה עתירת טסיות הוא ככל הנראה בטוח מאוד מנקודת מבט של אובדן ראייה.

 

Dermatologic Surgery, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה