דרמטולוגיה

תוצאות מבטיחות לטיפול בקרינה שטחית מונחה תמונה לסרטן עור מוקדם (medRxiv)

מחקר חדש הראה ששיעור השליטה המוחלטת בנגעים עם טיפול בקרינה שטחית מונחה תמונה (IGSRT) לסרטן עור שאינו מלנומה בשלב מוקדם, הושג כמעט בכל החולים

מחקר חדש שטרם עבר ביקורת עמיתים ופורסם ב-medRxiv הראה ששיעור שליטה מוחלטת בנגעים עם טיפול בקרינה שטחית מונחה תמונה (IGSRT) לסרטן עור שאינו מלנומה בשלב מוקדם, הושג כמעט בכל החולים. IGSRT היא טכניקת קרינה חדשה יותר לסרטן העור, ומהווה חלופה לניתוח מיקרוגרפי של Mohs ואפשרויות כירורגיות אחרות. ייחודה של הדמיית האולטרסאונד המשמשת במהלך IGSRT מאפשרת מיקוד מדויק של תאים סרטניים תוך פגיעה מינימלית ברקמה הבריאה הסובבת. לכן, IGSRT מומלץ כיום לסרטן עור שאינו מלנומה בשלב מוקדם בקרב מטופלים המסרבים או כאלו שאינם יכולים לסבול ניתוח.

החוקרים בחנו 1899 נגעים מוקדמים של סרטן עור שאינם מלנומה ב-1243 חולים שטופלו ב-IGSRT, כאשר טווח האנרגיות בטיפול נע בין 50-100 קילו וולט, עם מינון טיפול ממוצע של 5364.4 cGy על פני ממוצע של 20.2 פרקציות. משך הטיפול היה ממוצע של 7.5 שבועות ואחריו התבצע מעקב ממוצע של 65.5 שבועות.

שליטה מוחלטת בנגעים הושגה ב-99.7% מהחולים, עם שיעור שליטה יציב של 99.6% ב-12 החודשים לאחר הטיפול. בנוסף, במעקב של 5 שנים, השליטה המקומית הייתה 99.4%. תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו אריתמה, יובש ודה-סקוומציה יבשה. יחד עם זאת, לחלק מהחולים היו כיבים ודה-סקוומציה רטובה. ההליך נסבל היטב, עם ציון רעילות (Radiation Treatment Oncology Group (RTOG)) 1 ב-72% מהנגעים. יש לציין כי התוצאות הראו עדיפות על ניתוח Mohs.

לאור הבטיחות הגבוהה, היעדר תופעות הלוואי הניתוחיות, יחס העלות-תועלת ושיעור הריפוי הגבוה, יש לשקול את IGSRT בצורה רחבה יותר כאפשרות קו ראשון לסרטן עור שאינו מלנומה בשלב מוקדם, סיכמו החוקרים.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-medRxiv

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה