דרמטולוגיה

הערות עורך ריאומטולוגיה למחקרים על מינון התחלתי של פרדינזון והקשר בין תרומבופיליה ופריון

מינון הטיפול בסטרואידים בחולים עם Polymyalgia Rheumatica

בהמשך לידיעה שפורסמה באתר בנוגע לאופן בחירת המינון ההתחלתי של סטרואידים בטיפול ב-Polymyalgia Rheumatic, להלן התייחסותו של ד”ר עודד קמחי, עורך מדור ראומטולוגיה:

זהו מאמר קטן יחסית החוזר לסוגיה שנידונה בספרות מספר פעמים באשר למינון ההתחלתי של פרדניזון בפולימיאלגיה ראומטיקה על אף הקלות היחסית בטיפול בפרדניזון בפולימיאלגיה ראומטיקה הניסיון והספרות מראים תופעות לוואי רבות הכרוכות בשימוש בסטרואידים לאורך זמן וקבוצה של חולים שבהם הטיפול במחלה מחייב לעיתים מינון גבוה מהמקובל ולעיתים אף תוספת מטוטרוקסט. ניסיונות בעבר לאפיין קלינית או מעבדתית את החולים בצורה שתאפשר התאמת מינון טובה יותר לא צלחו ורוב הריאומטולוגים מסתמכים על התגובה הקלינית.

מסקנתו העיקרית של המאמר היא כי ניתן להשיג תגובה של 75% מהמטופלים במינון של 0.2 מ”ג לק”ג. זהו כלל מעשי לרופא המתלבט לגבי המינון ההתחלתי ומאפשר התאמה כלפי מעלה בצורה מתונה יחסית. המינון המעט נמוך יותר מהמומלץ במחקרים קודמים (בין 15 ל 20 מג) מעלה סוגיה מעניינת לגבי האם הטיפול בסטרואידים ב PMR הוא REPLACEMENT או אנטי אינפלמטורי.

הפרעות קרישה ותוצאות טיפולי פוריות

ד”ר קמחי התייחס גם לידיעה בנוגע לתוצאות טיפולי פוריות בנשים עם הפרעות קרישה:

מאמר סקירה זה נדרש לשאלה שהופכת להיות נפוצה יותר ויותר ומערבת לעיתים גם את הריאומטולוג והיא המשמעות המילדותית של הפרעות קרישה ובתוכן נוכחות נוגדנים מסוג אנטיקרדיוליפין. במחקר זה ההתיחסות היא להצלחה של הפרייה מלאכותית ולא להפלות.

עיקר המסקנה היא כי על אף לא מעט מחקרים בנושא איכותם המתודולוגית ירודה ועל כן קשה להסיק מסקנה ברורה. עם זאת נמצא כי ב 5270 נשים שנבדקו במסגרת 29 מחקרים שונים הסיכון לכשלון של הפרייה מלאכותית היה גדול יותר מפי 3 בחולות בהן נמצאו נוגדנים מסוג אנטיקריוליפין. הסיכון נמצא גבוה במיוחד בחולות עם LUPUS ANTICOAGULANT, ותתי סוגים מסויימים של אנטיקרדיוליפין אך דווקא לא עבור נוגדנים ל B2 GLYCOPROTEIN . המחברים מציינים שסיכון זה לא נמצא ב COHORT STUDIES ועל כן יש לבחון את המסקנות בהסתייגות זהירה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה