דרמטולוגיה

צימוד המרכיב הפעיל של טוקסין הבוטוליניום לחלבון SNARE עשוי לשפר את היעילות והבטיחות של בוטוקס (מתוך PNAS)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-4 באוקטובר 2010 ב- Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), עולה כי צימוד המרכיב הפעיל של Botulinum neurotoxin type A (בוטוקס) לחלבון עגינה ממשפחת ה-SNARE, אפשר חדירה מוכוונת של המרכיב הפעיל לתא, והפעלה יעילה שלו. לדברי החוקרים, החלבון המצומד עשוי להיות בטוח יותר לשימוש מטוקסין הבוטוליניום הרגיל.

טוקסין הבוטוליניום משמש בין היתר לטיפול במחלת פרקינסון, שיתוק מוחין ומיגרנה כרונית. החוקרים מסבירים כי הטוקסין מכיל 3 יחידות מבניות עצמאיות: Receptor-binding domain, Translocation domai ו- Light chain. במחקר הנוכחי הם צימדו את ה- Receptor-binding domain, שהינו המרכיב הפעיל של טוקסין הבוטוליניום, לחלבון עגינה ממשפחת ה-SNARE בשיטה המכונה SANRE tagging.

חלבוני ה-SNARE משמשים בתהליך ההעברה הסינפטית, ויוצרים קומפלקסים יציבים המעודדים איחוי של ממברנות תוך-תאיות. בדרך זו, צימדו החוקרים את ה- Receptor-binding domain מטוקסין הבוטוליניום לחלבון ה-SNAP25 (ממשפחת ה-SNARE).

מתוצאות המחקר עולה כי לטוקסין המצומד לחלבון SNARE נמצאה יעילות טובה, והוא עיכב כראוי את שחרור הנוירוטרנסמיטורים מהתא. לדברי החוקרים, הטוקסין המצומד הינו חלופה טיפולית בטוחה יותר מטוקסין הבוטוליניום הקיים, ועשוי להרחיב את השימוש המחקרי והקליני בטוקסין.

Proceedings of the National Academy of Sciences. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה