דרמטולוגיה

פוטו-כמותרפיה מעכבת אנגיוגנזה ומשרה אפופטוזיס בתאי אנדותל בתרבית (Photoderm Photoimm Photomed)

פוטו-כמותרפיה שימשה מזה זמן רב כטיפול בפסוריאזיס, אולם מנגנון פעולתה טרם הובהר לחלוטין. פסוריאזיס נחשבת כיום למחלה הקשורה באנגיוגנזה. מחקרים עכשויים מעידים כי עיכוב תהליך האנגיוגנזה באמצעות פוטו-כמותרפיה עשוי להיות המנגנון המונח בבסיס הטיפול. נמצא כי פוטו-כמותרפיה עשויה להפחית את ביטוים של פקטורים אנגיוגנים בקרטינוציטים. אולם, ההשפעה הישירה של פוטו-כמותרפיה על תאי אנדותל לא נלמדה עד כה.

במחקר זה קבעו החוקרים את השפעת הפוטו-כמותרפיה על פרוליפרציה של תאי אנדותל מיקרו-ווסקולריים אנושיים באמצעות ניסוי MTT ואנליזה של מחזור התא. ניסוי הנדידה התאית וניסוי יצירת הצינור בתרבית שימשו לחקר תכונות הנדידה ויכולת יצירת הצינור בתאי אנדותל מיקרו-ווסקולריים אנושיים לאחר טיפול ב-psoralen יחד עם PUVA. שיעור האפופטוזיס של תאי האנדותל בעקבות פוטו-כמותרפיה נותח גם כן באמצעות אנליזת FACS.

קרינת UVA (ב-0.8-5.0J/cm2) בנוכחות 8methoxypsoralen (כ-300ng/ml) יצרה ירידה תלוית-מינון בחיות תאי האנדותל. נתוני ה-FACS הראו הצטברות של תאים בשלב G0/G1 במחזור התא ומאפיינים אפופטוטיים של מוות תאי לאחר מתן קרינת UVA יחד עם psoralen. תכונות הנדידה התאית וכושר יצירת הצינור של תאי האנדותל עוכבו משמעותית בעקבות פוטו-כמותרפיה.

החוקרים מסיקים כי פוטו-כמותרפיה מעכבת אנגיוגנזה ומשרה אפופטוזיס של תאי אנדותל מיקרו-ווסקולריים אנושיים בתרבית, דבר העשוי להיות מנגנון הפעולה של פוטו-כמותרפיה בטיפול בפסוריאזיס.

Photoderm Photoimm Photomed: 20: 4; 191 

לתקציר הידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה