דרמטולוגיה

כיב ורידי: ניתוח או חבישה ? LANCET, מתוך jc 420, בתשלום למעט למנויי הגורנל

כיבים ורידיים כרוניים פוגעים ב-1-2% מהאוכלוסיה. מהלך המחלה הוא לרוב ממושך וכרוך בהישנות תכופה של הבעיה. חבישת לחץ בעזרת תחבושות אלסטיות רב-שכבתיות, הרמת הרגל ופעילות גופנית, במסגרת מרפאות ייחודיות, עשויות להשיג שיעורי החלמה של מעל 80% ב-24 שבועות טיפול. עם זאת, למרות השימוש בגרביים אלסטיות, שיעור החזרה של כיבים כעבור 12 חודשים קרוב ל-30% ועשוי להגיע אף ל-70%.

מחקרים שבחנו מטופלים עם כיבים ורידיים כרוניים בעזרת אולטרסאונד דופלקס מצאו רפלוקס (reflux) של מערכת הורידים השטחית בלבד במעל 50% מהמטופלים, בכ-40% נמצא רפלוקס של מערכת הורידים השטחית והעמוקה וב-5-15% נמצא רפלוקס של מערכת הורידית העמוקה בלבד.

ניתוח פשוט  של הורידים השטחיים, כלומר הסרה של וריד הספנוס (saphenous vein) במטופלים עם אי ספיקה של מערכת הורידים השטחית, עשוייה לפתור את הבעייה שהובילה להיווצרות כיבים. מחקרים קטנים ובלתי מבוקרים שבחנו את יעילות הטיפול הניתוחי בכיבים ורידיים לא מצאו השפעה על קצב החלמת הכיבים, אך נצפתה ירידה משמעותית בשיעורי החזרה של המחלה. ניתוחים לתיקון אי ספיקה של מערכת הורידים העמוקה הם מורכבים יותר ויעילותם לא הוכחה.

מחקר זה בוחן את שיעורי ההחלמה והישנות המחלה לאחר טיפול בחבישות לחץ עם או ללא טיפול ניתוחי במטופלים עם כיבים ברגליים.

החוקרים בצעו הדמייה בעזרת דופלקס ורידי של רגלי 500 מטופלים עם כיבים פעילים או כאלה שהחלימו לאחרונה. מטופלים עם אי ספיקה של הורידים שטחיים הוקצו אקראית לטיפול בחבישה בלבד או בשילוב עם ניתוח ורידים שטחיים. הטיפול בחבישה כלל חבישה רב-שכבתית מידי שבוע עד החלמת הכיב ואחר כך שימוש בגרביים אלסטיות עד גובה הברך. התוצאות העיקריות שנבחנו היו שיעורי ההחלמה כעבור 24 שבועות ושיעורי החזרה כעבור 12 חודשים.

בסיום המחקר נמצא ששיעור ההחלמה כעבור 24 שבועות היה דומה בשתי קבוצות הטיפול ועמד על 65%. אך שיעור חזרת הכיבים לאחר 12 חודשים היה נמוך משמעותית בקבוצה שטופלה בניתוח בנוסף לחבישה, 12% בהשוואה ל-28% בקבוצת החבישה בלבד. התופעות השליליות של הטיפולים היו מעטות ודומות בשתי הקבוצות.

לסיכום, תיקון ניתוחי של רפלוקס של הורידים השטחיים מפחית משמעותית את שיעור הישנות הכיבים. רוב המטופלים עם כיבים ורידיים כרוניים יפיקו תועלת מניתוח ורידי פשוט זה.

למאמר


Jamie R Barwell et al, Lancet 2004; 363: 1854-59

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה