דרמטולוגיה

הרפואה בראי ההיסטוריה – היפוקרטס – אבי הרפואה המודרנית, מתוך jc 419, חינם!!!

היפוקרטס נולד בשנת 460 לפני הספירה באי כוס.  

לא בכדי נקרא היפוקרטס אבי הרפואה המודרנית.  הספרים שנכתבו על ידו ועל ידי תלמידיו  נשארו בשימוש משך דורות. הרמב”ם שחי אלף וחמש מאות שנה מאוחר יותר, מבסס את ספרי הרפואה שלו על טקסטים של היפוקרטס, של גלנוס של אביסנה ושל אחרים.

התיאורים והתצפיות של היפוקרטס היו חומר לימוד עד לפני מאתים שנה וזאת הודות לד?יוקם.

היפוקרטס היה בן זמנם של כמה מהאנשים הדגולים ביותר שהכירה האנושות.

אנשים דוגמת Pericles המדינאי, Sophocles ו    Euripedes המשוררים,  Socrates  ואפלטון הפילוסופים ו   Phidias הפסל.

בחודש שעבר הזכרנו את אסקולפיוס ואת בתי מקדש שבו קבלו החולים טיפולים רפואיים. אני מניח שאפשר לראות בבתי מקדש אלה,  תחילתם של בתי חולים. היפוקרטס החל את לימודי הרפואה שלו במקדש שעמד בעיר הולדתו, בכוס. מאוחר יותר נסע ברחבי יוון וצבר ניסיון וידע. הוא עצמו חזר לאי כוס ובה לימד רפואה. עד עצם היום הזה  עץ דולב עתיק נמצא באי, והאגדה אומרת  שמתחתיו לעץ זה היפוקרטס לימד.

היפוקרטס בראש ובראשונה, היה רופא, שניחן בכושר תצפית בלתי רגיל ובשכל ישר. שלא כמקובל בעת ההיא, היפוקרטס לא האמין שמחלות הן ענישה מאת האלילים אלא שהן תהליכים טבעיים. הוא הדגיש את החשיבות  בברור מדויק  של תלונות החולים וחידש  מה שנקרא bed-side medicine כלומר רפואה ליד מיטת החולה. היפוקרטס השאיר תיאורים של ארבעים ושניים חולים.  הוא רשם את הצלחותיו ולא התבייש לדווח גם על  כשלונותיו. עליהם הוא כותב: “בכוונה אני מתאר את כישלונותיי, כי בטוחני שעלינו ללמוד  מהם ולחקור סיבת הכישלון”.

מספר תיאורים קלאסיים של מחלות, הם פרי עיתו של היפוקרטס. נאמר עליהם  “כי התאורים של שחפת, של זיהום הרחם לאחר הלידה, אפילפסיה, חזרת  ומלריה מהימנים עד כדי כך, שאפשר להשתמש בהם עד היום עם מספר הוספות קטנות”.

אמנות ההקשבה לריאות בעזרת סטתוסקופ מיוחס לרופא הצרפתי Laennec ואולם היפוקרטס כבר היה ער או אולי נכון יותר, קשוב, – לרעשים האופיינים הנשמעים בחולי דלקת קרומי הריאות pleurisy. 

היפוקרטס היה ללא ספק אחד מגדולי הרופאים מכל הזמנים. יורשה לנו להביא בגליונות הבאים כמה מתיאורי המחלות שלו וכן מאורח חייו כי ממנו אפשר ללמוד  ענוה ויושר.        

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה