רפואת שיניים

האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את פרדוקס ההשמנה בחולים עם COVID-19 שאושפזו ביחידת טיפול נמרץ.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה שאושפזו ליחידת טיפול נמרץ עם אבחנה של זיהום בנגיף SARS-CoV-2. החוקרים אספו נתונים מהרשומות הרפואיות הממוחשבות ובחנו את הסיכון לתמותה באשפוז.  מספר ניתוחים סטטיסטיים שימשו להערכת הקשר בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון לתמותה.

בתקופה שבין מרץ 2020 ועד דצמבר 2021 זוהו 977 חולים שענו על קריטריוני המחקר ו-868 חולים נכללו בניתוח הנתונים.

השמנת-יתר תועדה ב-382 חולים (44%), כאשר אלו עם השמנת-יתר טופלו בשכיחות גבוהה יותר בתנוחת שכיבה על הבטן (42% לעומת 28%, p<0.001), אם כי שיעור הטיפול בתרופות וזואקטיביות היה נמוך יותר (57% לעומת 68%, p<0.001).

שיעורי התמותה הכוללים באשפוז עמדו על 48%, כאשר 44% מהחולים עם השמנת-יתר הלכו לעולמם במהלך אשפוז, בהשוואה לשיעורי תמותה של 50% מהחולים ללא השמנת-יתר (p=0.06). בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי התמותה הגבוהים ביותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתיאורית פרדוקס ההשמנה בחולים במצב קריטי עם COVID-19, כאשר באלו עם השמנת-יתר לא תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר, בעוד שבחולים עם COVID-19 ומדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 שיעורי התמותה היו גבוהים יותר, בהשוואה לאלו בקטגוריות מדד מסת גוף גבוהות יותר.

Obesity, June 30, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה