רפואה משלימה

”איסור” הגבלה בשימוש בסויה – הכצעקתה!? פרופ’ זכריה מדר, עורך מדור תזונה

ביום ג’ 19.06.05 שודר ברשתות הטלוויזיה בערוץ 1 וכן בערוץ 2, על המלצות של משרד הבריאות להפחית בצריכת סויה (לא יותר משלוש פעמים בשבוע).

כמובן שלא צוינו כמויות.

החמור ביותר שהתקבל הרושם שהסויה כהכללה גורפת מסוכנת לשימוש.

מוזר על האופן שבו “משגעים” ומבלבלים את הציבור הרי רק לפני זמן לא רב, סיפרו לנו אותם אנשים על הסגולות הייחודיות והמעולות של הסויה ועכשיו במחי יד גוזרים גזרות שאין הציבור יכול לעמוד בפניהם.

נכון, כמו בכל דבר, אין צורך בהגזמה בצריכה של כל מזון כולל סויה.

אך זה רחוק מצורך להקמת ועדה מיוחדת אך ורק לסויה ובצורה תקשורתית שאין לה כל הצדקה.

להוציא המקרה של צמחונים צריכת כמויות הסויה אינה מגיעה לממדים שמהווים סיכון.

לידיעת הצבור הסויה היא מכלול של מרכיבים ביניהם: סיבים תזונתיים, חלבון, פיטוכימיקלים (איזופלבונים, פיטואסטרוגנים).

למה התכוונו המגבילים בשימוש בסויה לסיבים תזונתיים? לא ידוע לי (אפשר להניח שאני מצוי ומעודכן בשטח זה של סיבים כולל מסויה) על הפרעה מטבולית שנובעת מצריכה של סיבים תזונתיים מסויה. האם הכוונה להגביל או לאסור סיבים תזונתיים מסויה.

כיום   רבים מהמוצרים  של מזון פונקציונלי מבוססים גם על סיבים תזונתיים מסויה.  אין אני רואה מגבלה בשימוש במזונות כאלה וכל ההודעה הזאת לפחות בהקשר כזה, תורמת יותר לפאניקה וחוסר מודעות ובודאי לא לבריאות הציבור.

באשר לשאר מרכיבי הסויה:

חלבון סויה נכון הוא שקיימות סתירות ואי הסכמות בדבר השימוש בחלבון סויה כמזון פונקציונלי.

יחד עם זאת, כדאי לציין את הטיעון הבריאות (Health Claim) שניתן ע”י ה-FDA ציטוט (תרגום) “דיאטות עניות בשומן רווי וכולסטרול המכילה 25 גרם של חלבון סויה ליום (75 ג’ לשבוע), עשויים להפחית את הסיכון למחלות לב”.

לא אלאה אתכם בפרסומים מדעיים רבים אך במהלך 3 החדשים האחרונים הופיעו 2 דיווחים המתייחסים לשימוש בחלבון סויה (1) מחקר Cross-sectional שקשור לאיחוד האירופאי המראה על כך שצריכת חלבון סויה הביא לירידה ברמות הכולסטרול. (2) מחקרים שנערכו בסין שניהם Case Control האחד מדווח שמוצרי סויה הקטינו את הסיכון להתפתחות           סרטן השד והשני הורדה בלחץ דם.

איזופלבונים זו הפרקציה היחידה המצריכה תשומת לב מיוחדת וגם זה רק בממד אחד בפורמולות של ילדים. הדגש נובע מכך שתזונת התינוקות היומית מבוססת על פורמולה זו. מצב זה יכול להביא לעלית ברמות האסטרוגנים. אי לכך המגבלה והביקורת בנושא ספציפי זה מוצדקת בהחלט.

אך בגיל המבוגר יש לנהוג בליברליות. אכן FDA מבקש להזהיר (זאת בניגוד לחלבון) ששימוש באסטרוגנים המצויים בסויה יש לנהוג בזהירות יתירא. מכאן שאין חידוש בפאניקה שנוצרה.

FDA מציין גם שצריכה של 40 גר’ של סויה ליום כתוסף מזון, יכולה להאט את יצור הורמוני התירואיד.

לאור זאת: הפרסום שניתן גרם לפאניקה לא מוצדקת ביסודה. אם כבר רוצים להזהיר את הציבור, כדאי היה לספק אינפורמציה מדויקת יותר שתכלול גם כמויות וגם אילו מהמרכיבים המצויים בסויה ראויים לתשומת לב מיוחדת. נכון היה גם להבהיר יותר לאיזה אוכלוסיות ייחודיות יש לנהוג בזהירות.

הסינים הידועים כצרכני סויה מסיביים אינם מאלו שדווח עליהם על סיכונים כפי שהפאניקה הוצגה בשידורים. כדאי גם לבדוק את הפריה ורביה אצל הסינים הצורכים הרבה סויה.

חושבני שבפרסום הזה נגרם יותר בלבול מאשר תועלת ציבורית.

האם הועדה עומדת גם לדיון ולהגביל בשימוש בחומוס הרי הוא שייך למשפחת הסויה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה