כירורגיה של הקולון והרקטום

בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-DDW)

בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית ייתכן סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Digestive Disease Week. באופן ספציפי יותר, תעד סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בנשים עם דלקת כבד אוטואימונית (Autoimmune Hepatitis) ודלקת ראשונית של דרכי המרה (Primary Biliary Cholangitis).

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רב-מרכזי, רטרוספקטיבי, שכלל חולים עם דלקת כבד אוטואימונית, דלקת ראשונית של המרה ודלקת ראשונית צלקתית של דרכי המרה בין השנים 1999-2019. באמצעות נתונים ממאגר TriNetX הם בחנו נשים עם מחלת כבד אוטואימונית שגם סבלו מסוכרת, יתר לחץ דם והיפרליפידמיה, כמו גם קבוצת ביקורת של גברים ונשים עם הפרעות אלו, למעט חולים תחת טיפול ביולוגי, אימונומודולטורי וסטרואידים, או הפרעות אוטואימוניות אחרות.

במסגרת המחקר הושלמה התאמה של 1:1 בין נשים בקבוצת המחקר ובקבוצת הביקורת לפי גיל, גזע, מוצא אתני, גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ושימוש בטבק. נשים בקבוצת המחקר וגברים בקבוצת הביקורת הותאמו לפי גיל, גזע, מוצא אתני ושימוש בטבק.

התוצא העיקרי היה משלב סיכון קרדיווסקולארי, כולל אנגינה לא-יציבה, אוטם לבבי חד, השתלת תומכן כלילי, מעקף עורק כלילי, התערבות כלילית מילעורית ואוטם מוחי.

מהנתונים עולה כי בנשים עם דלקת כבד אוטואימונית תועד סיכון גבוה יותר משמעותית למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לנשים ללא מחלת הכבד (25.4% לעומת 20.6%, p=0.0007). באופן ספציפי, בנשים עם דלקת ראשונית של המרה תועד סיכון קרדיווסקולארי גבוה יותר לעומת נשים ללא מחלת הכבד (27.05% לעומת 20.9%, p<0.0001).

לא תועדו הבדלים משמעותיים בסיכון בין נשים עם וללא דלקת ראשונית צלקתית של דרכי המרה (27.5% לעומת 21.8%, p=0.27).

בהשוואה לגברים ללא המחלה, בנשים עם דלקת כבד אוטואימונית לא תועד סיכון גבוה יותר משמעותית (25.3% לעומת 24.2%, p=0.44). בדומה, לא תועד הבדל משמעותי בין נשים עם דלקת ראשונית של המרה ובין גברים ללא המחלה (26.9% לעומת 25.9%, p=0.52), או בין נשים עם דלקת ראשונית צלקתית של דרכי המרה וגברים ללא מחלה זו (27.7% לעומת 26.2%, p=0.78).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית, בפרט באלו עם דלקת כבד אוטואימונית ודלקת ראשונית של דרכי המרה, בהשוואה לנשים ללא מחלות כבד אלו. באלו עם דלקת צלקתית ראשוני של דרכי המרה לא תועד סיכון מוגבר.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה