כירורגיה של הקולון והרקטום

השמנה של ההורים מלווה בסיכון מוגבר למחלת כבד שומני בצאצאים (מתוך כנס ה-DDW)

השמנה Obesity

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-Digestive Disease Week עולה כי השמנה של ההורים מלווה בסיכון גבוה כמעט פי שלוש למחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית בצאצאים בגיל צעיר, כאשר כל עליה של 5 ק”ג/מ2 במדד מסת גוף אימהי לוותה בעליה של 55% בסיכון ל-MASLD (או Metabolic Dysfunction-Associated Steatotic Liver Disease) ובמקרים בהם שני ההורים סבלו מעודף-משקל תועד סיכון גבוה כמעט פי שלוש בהשוואה לאלו שנולדו להורים במשקל תקין.

המחקר השלימו מחקר מקרה-ביקורת שהתבסס על נתונים ממחקר Avon Longitudinal Study of Parents and Children להערכת הקשר בין השמנה של ההורים ובין היארעות MASLD בבגרות. מדגם המחקר כלל למעלה מ-14,000 הריונות בין 1990 עד 1992 באייבון, בריטניה, כאשר הצאצאים היו במעקב תקופתי מהלידה עד לגיל ההתבגרות והשלימו בדיקת אלסטוגרפיה, לצד מדידות סמנים בדם, שבוצעו בגיל 24 שנים.

מהתוצאות עולה כי מבין קרוב ל-2,000 צאצאים שנכללו בניתוח הנתונים, 350 (18.2%; מדד מסת גוף ממוצע של 30.4; 47.4% נשים) אובחנו עם MASLD בגיל 24 שנים. החוקרים מדווחים עוד כי כל עליה של 5 ק”ג/מ2 במדד מסת גוף אימהי לוותה בעליה של 55% בסיכון ל-MASLD בצאצא (יחס סיכויים של 1.55, רווח בר-סמך 95% של 1.29-1.86) וכל עליה של 5 ק”ג/מ2 במדד מסת גוף אבהי לוותה בעליה של 44% בסיכון (יחס סיכויים מתוקן של 1.44, רווח בר-סמך 95% של 1.16-1.78).

הנתונים מעידים עוד כי בקרב צאצאים שנולדו לשני הורים עם עודף-משקל תועד סיכון גבוה פי 2.91 ל-MASLD בבגרות מוקדמת, בהשוואה לצאצאים שנולדו לשני הורים במשקל תקין (יחס סיכויים מתוקן של 1) או אלו שנולדו לאם (יחס סיכויים מתוקן של 2.23) או אב (יחס סיכויים מתוקן של 1.4) עם עודף-משקל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מדד מסת הגוף של ההורים סביב ההיריון עשוי להשפיע על הסיכון להתפתחות MASLD בצאצא בעשור השלישי לחייו, כאשר הסיכון היה גדול יותר בנוכחות השמנת-יתר אימהית. היסטוריה משפחתית של השמנה, בפרט בהורים לפני היריון, הינה גורם סיכון אפשרי להתפתחות MASLD בגיל צעיר.

מתוך כנס ה-DDW

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה