כירורגיה של הקולון והרקטום

האם קיים קשר סיבתי בין ויטמין D להשמנה? (מתוך כנס ה-SEEN)

במסגרת הרצאה שניתנה בכנס של ה-Spanish Society of Endocrinology and Nutrition (SEEN), הציגה מומחית בתחום את הקשר בין חסר ויטמין D ובין השמנה. במהלך הרצאתה היא הציגה עדויות ממחקרים קודמים בנושא, תוך התייחסות למנגנונים אפשריים והשפעות של חסר ויטמין D על משקל הגוף.

ברקע להרצאתה מסבירה המומחית כי חוסר ויטמין D יכול להיגרם ממגוון סיבות והאחוז המיוחס לחשיפה לשמש משתנה במחקרים שונים. מחלות רבות קשורות גם הן לחוסר או לרמות נמוכות של ויטמין D, אך עדיין יש הרבה מה ללמוד על קשרים אלה.

הסקירה שהציגה נועדה לחקור את הקשרים הביולוגיים והתזונתיים בין מחסור בוויטמין D לבין עודף משקל והשמנת יתר. מטרתה הייתה לאפיין את התהליכים הפיזיולוגיים והתזונתיים שעשויים להיות מעורבים בקשר זה ולהבין את ההשפעות האפשריות של מחסור בוויטמין D על מצבי השמנה. לפיכך היא בחנה מכלול מנגנונים המעורבים בקשר זה, כולל את ההשפעה הפוטנציאלית של חוסר ויטמין D על ההתפתחות העוברית והמטבוליזם של השומן בגוף.

מהרצאתה עולה כי חוסר ויטמין D משפיע על כ-50% מהאוכלוסייה וקיים בכל קבוצות הגיל ובשני המינים, במיוחד בנשים הרות, בגיל המעבר ובקשישים. נמצא כי חוסר ויטמין D נפוץ באוכלוסייה העולמית, וקיים קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לבין מדדי השמנה ושומן גוף. בנוסף, ידוע כי רמות 25-הידרוקסי-ויטמין D חופשי מופחתות בהשמנה, וטיפולים לתיקון מחסור בויטמין D נמצאו פחות יעילים. חוסר ויטמין D נמצא גם בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם ומחלות לב.

במחקרי תצפית נמצא לרוב קשר בין עודף משקל והשמנה לבין רמות נמוכות של ויטמין D בפלזמה. נתונים ממחקרים אלו מראים שכל עלייה של ק”ג/מ”ר במדד מסת הגוף (BMI) קשורה לירידה של 1.15% ב-25-הידרוקסי-ויטמין D. מחקרים אלו מראים גם כי השכיחות של מחסור בויטמין D גבוהה ב-35% בחולים עם השמנת יתר וב-24% בקרב אלו הסובלים מעודף משקל, בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין. האחוזים הללו הביאו את המומחית לשקול את הקשר הפוטנציאלי של מחסור בויטמין D למגפת ההשמנה הנוכחית.

אחד המנגנונים הפיזיולוגים האפשריים אותם מתארת המומחית, הוא הקשר בין ספיגת הויטמין ברקמת השומן, שהיא המאגר הגדול ביותר של ויטמין D בגוף, לחוסר בויטמין בעוברות. היא מסבירה שקולטן ויטמין D מתבטא במיוחד בשלבים המוקדמים של התמיינות תאי השומן ועוזר לווסת את המטבוליזם של השומנים בגוף, אך הביטוי שלו יורד ככל שתהליך ההתמיינות נמשך. דוגמא לתפקיד הקולטן נצפה בעכברי נוקאאוט לקולטן ויטמין D. אלו נמצאו כבעלי פנוטיפ רזה והם עמידים להשמנה הנגרמת מתזונה עתירת שומן. כלומר, נראה שלרמת הקולטן בתאי השומן יש השפעה על משקל הגוף.

היא מתארת שבכל הנוגע לסיבוכים מהשמנה, כמו סרטן ומחלות לב וכלי דם, מחקרים על תוספי ויטמין D לא מצאו כל השפעה מועילה על מניעת פתולוגיות אלו.

בסיום, מציינת המומחית שלא ניתן להגיע למסקנה מוחלטת לגבי טיב הקשר בין חוסר ויטמין D להשמנה וכי עדיין קיימים דיונים רבים לגבי קשר זה. על כן היא מדגישה את הצורך במחקרים נוספים להבנת התרומה של ויטמין D להשמנה ולסיבוכיה, בפרט בשלבים הראשונים של החיים שבהם מתרחשת אדיפוגנזה ותכנות עוברי, כמו גם להשפעתו על סיבוכים נוספים כמו מחלות לב וסרטן.

64th Congress of the Spanish Society of Endocrinology and Nutrition

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה