כירורגיה של הקולון והרקטום

דיאטה עתירת-בשר עשויה להוביל להתלקחות קוליטיס כיבית (מתוך כנס ה-DDW)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Digestive Disease Week עולה כי צריכת בשר קבועה מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות מחלת מעי דלקתית, בפרט בחולים עם קוליטיס כיבית.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר PREdiCCt (או Prognostic Effect of Environmental Factors in Crohn’s and Colitis) כאשר הושלם מעקב אחר דיאטות של חולים עם מחלת מעי דלקתית לאורך 2-3 חודשים עם מעקב לאורך שנתיים. בעוד שהמחקר עצמו כלל קרוב ל-3,000 חולים מבריטניה שהיו בהפוגה קלינית, הניתוח הנוכחי כלל 497 חולים עם מחלת קרוהן ו-520 חולים עם קוליטיס כיבית.

מהנתונים עולה כי צריכת הבשר הגבוהה ביותר על-פי דיווח המטופלים לוותה בסיכון גבוה כפליים להתלקחויות חמורות – אשר הוגדרו כעליה בתסמינים עם רמות גבוהות של CRP בדם וקלפרוטקטין בצואה ביחד עם שינוי בטיפול כנגד מחלת מעי דלקתית – בחולים עם קוליטיס כיבית.

החוקרים גם בחנו את שיעורי הופעת התלקחויות רכות, אשר הוגדרו כתגובה שלילית לשאלה האם לדעתך המחלה הייתה מאוזנת היטב במהלך החודש האחרון מאז התחברת לפורטל.

לאחר חציון מעקב של 1,481.5 ימים, שיעורי ההתלקחויות החמורות עמד על 5.6% בשנה, אך ללא הבדל לפי סוג מחלת המעי הדלקתית. עם זאת, חלה עליה מהירה בהתלקחויות רכות. התלקחויות חמורות עם רמות קלפרוטקטין בצואה בטווח 50-250 מק”ג/גרם, כמו גם רמות מעל 250 מק”ג, לוו בסיכון מוגבר להתלקחויות.

צריכת החלבונים הממוצעת עמדה בתחילת המחקר על 91.9 גרם ביום, כאשר 35.8 גרם היה מן החי. יחס הסיכון לרבעון העליון לעומת התחתון של צריכת בשר בחולים עם קוליטיס כיבית עמד על 2.08. החוקרים לא זיהו קשר בין התלקחויות חמורות ובין הצריכה הכוללת של סיבים בתזונה, חומצות שומן אומגה-שש רב-בלתי-רוויות או מזון לא-מעובד.

ממצאים אלו עומדים בניגוד למחקר שהוצג בשנה שעבר בכנס ה-Crohn’s & Colitis Congress בו לתוספים במזון לא-מעובד השפעות מזיקות על הרכב המיקרוביום במערכת העיכול, בעוד שאחרים עשויים לפגוע במנגנונים אחרים דוגמת דחק אנדופלזמי.

עם זאת, הממצאים הנוכחיים עולים בקנה אחד עם מחקר קודם שהצביע על קשר בין צריכת בשר ובין התפתחות קוליטיס כיבית והציע כי הפחתת צריכת בשר עשויה לסייע בהפחתת הסיכון להתלקחות בחולים עם קוליטיס כיבית.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה