כירורגיה של הקולון והרקטום

עדויות חדשות תומכות במהלך השפיר של מיוקרדיטיס בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Int J Cardiol)

חולים עם מחלת מעי דלקתית עלולים לפתוח דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס), אשר עשויה לנבוע מתהליך זיהומי, חיסוני, או על-רקע טיפול ב-Mesalamine. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי עם טיפול נכון בחולים תתכן החלמה ספונטאנית במקרים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות המאפיינים הקליניים של חולים המפתחים מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית, בפרט במקרים עם הוכחה בביופסיה של דלקת אנדומיוקרדיאלית. מטרות המחקר הנוכחי כללו תיאור המאפיינים הקליניים של חולים עם אבחנה של מיוקרדיטיס ומחלת מעי דלקתית במרכז יחיד והשלמת סקירה שיטתית של הספרות הרפואית לזיהוי מקרים דומים.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות חולים שהיו במעקב במרפאה קרדיו-אימונולוגית וגסטרואנטרולוגית בבית חולים של אוניברסיטת פדואה, במטרה לזהות חולים עם אבחנה של מיוקרדיטיס ומחלת מעי דלקתית. בנוסף, הם השלימו סקירה שיטתית של הספרות הרפואית בנושא.

מדגם המחקר כלל 104 חולים, כולל 21 חולים מהמרכז הרפואי של החוקרים ו-83 חולים שזוהו בסקירת הספרות שהשלימו החוקרים.

מהנתונים עולה כי מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית נפוצה יותר בחולים צעירים יותר (גיל חציוני של 31 שנים), בגברים (72%) ומתאפיינת בעיקר בתמונה קלינית דמוית- אוטם לבבי (58%), במהלך התלקחות מחלת מעי דלקתית (67%). ברוב הגדול של המקרים (87% מהמקרים) תואר מהלך שפיר של מיוקרדיטיס בחולים עם מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית.

למרות המהלך השפיר ברוב הגדול של החולים, חלקם פיתחו מיוקרדיטיס של תאי ענק, נדרשו לטיפול לדיכוי חיסוני ופיתחו מהלך כרוני או אף פטאלי.

החוקרים מציינים כי אין הוכחות היסטולוגיות משמעותיות לרגישות-יתר ל-Mesalamine ועולה רושם להערכת-יתר של שיעורי היארעות מקרי מיוקרדיטיס על-רקע הטיפול התרופתי.

ממצאי המחקר מעידים כי מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית, במידה ומטופלת היטב, עשויה להדגים מהלך שפיר ספונטאני. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים במטרה לזהות גורמים המנבאים פרוגנוזה שלילית באוכלוסייה זו.

Int J Cardiol, Apr 1, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • מה בין מספר בני המשפחה ואחזקת כלב ובין הסיכון למחלת קרוהן? (Clin Gastroenterol Hepatol)

    מה בין מספר בני המשפחה ואחזקת כלב ובין הסיכון למחלת קרוהן? (Clin Gastroenterol Hepatol)

    בקרב אלו המתגוררים עם לפחות שני בני משפחה אחרים במהלך השנה הראשונה לחייהם ומחזיקים בכלב במהלך תקופת הילדות ייתכן סיכון מופחת להתפתחות מחלת קרוהן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמים סביבתיים, דוגמת עישון, משפחה גדולה, סביבה עירונית וחשיפה לחיות מחמד, נקשרו עם הסיכון […]

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר במנוחה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית (Sci Rep)

    קצב לב מהיר יותר במנוחה, גם בטווח התקין, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה ואירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם מחלת כליות כרונית שאינם תחת טיפולי דיאליזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קצב לב מהיר במנוחה הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לתמותה מכל-סיבה ואירועים קרדיווסקולאריים באוכלוסייה הכללית; עם זאת, הקורלציה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה