קרדיולוגיה

טיפול בסטטינים במינון גבוה לאחר אירוע מוחי קל מלווה בסיכון מוגבר לדימומים (J Am Heart Assoc)

התחלת טיפול בסטטין בעצימות גבוהה במהלך השלב האקוטי של אירוע מוחי מינורי, שאינו ממקור לבבי, עשויה להביא לעליה בסיכון לדימום, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מסין שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

הנחיות ה-AHA/ASA משנת 2021 המליצו על טיפול בסטטין בעצימות-גבוהה בחולים בסיכון גבוה למחלה קרדיווסקולארית טרשתית. עם זאת, מספר מחקרים אקראיים ומבוקרים הראו כי באוכלוסיות חולים מאסיה, הפחתה אגרסיבית של LDL לא הביא לשיפור התוצאות הקליניות או הפחתת הסיכון להישנות אירוע מוחי. לאור זאת, לא ידוע אם בחולים אסיאתיים יש תועלת לטיפול אינטנסיבי בסטטינים למניה שניונית של אירועים מוחיים.

בדיווח המשני ממחקר SEACOAST בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2,950 חולים עם אירוע מוחי איסכמי קל שפנו בתוך 72 שעות מהופעת תסמינים לשמונה בתי חולים באחד המחוזות בסין.

טיפול יומי ב-Rosuvastatin במינון 20 מ”ג או Atorvastatin במינון 40-80 מ”ג הוגדרו כטיפול בסטטין בעצימות גבוהה. טיפול יומי ב-Atorvastatin במינון 10-20 מ”ג, Rosuvastatin במינון 5-10 מ”ג, Simvastatin במינון 20-40 מ”ג, Pitavastatin במינון 2-4 מ”ג או Pravastatin במינון 40-80 מ”ג הוגדרו כטיפולים בסטטינים בעצימות בינונית.

תוצא היעילות העיקרי היה הישנות אירוע מוחי ותוצא הבטיחות העיקרי היה דימום תוך-גולגולתי.

לאחר תקנון לערפלנים אפשריים החוקרים מצאו כי הסיכון להישנות אירוע מוחי לאחר 3 חודשים (יחס סיכון מתוקן של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 0.85-1.49) ו-12 חודשים (יחס סיכון מתוקן של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.34) היה דומה בקרב חולים תחת טיפול בסטטין בעצימות גבוהה ובינונית. עם זאת, טיפול בסטטין בעצימות גבוהה לווה בסיכון מוגבר לדימום תוך-גולגולתי לעומת טיפול בסטטין בעצימות-בינונית, הן לאחר 3 חודשים (יחס סיכון מתוקן של 1.81, רווח בר-סמך 95% של 1-3.25) והן לאחר 12 חודשים (יחס סיכון מתוקן של 1.86, רווח בר-סמך 95% של 1.10-3.16). טיפול בסטטין בעצימות גבוהה גם לווה בסיכון מוגבר לכל אירוע דמם (יחס סיכון מתוקן של 1.44, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.93).

בניתוח PSM (או Propensity-Score Matching) לתיקון להבדלים במאפייני הבסיס בין הקבוצות, התוצאות היו דומות לתוצאות בניתוח הנתונים המרכזי.

ממחקר העוקבה עולה כי בהשוואה לטיפול בסטטין בעצימות בינונית, למתן טיפול בתכשירים בעצימות גבוהה בשלב האקוטי אין בהכרח השפעה חיובית על התוצאות הקליניות בחולים עם אירוע מוחי איסכמי מינורי, שאינו ממקור לבבי. בפועל, ייתכן ויש מקום להעדפת מינון מתון של סטטינים למניעה שניונית של אירוע מוחי איסכמי קל.

J Am Heart Assoc, July 9, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה