קרדיולוגיה

יעילות ובטיחות נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקה משמעותית של מסתם טריקוספידלי (J Am Heart Assoc)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקה משמעותית של מסתם טריקוספידלי הדגים יעילות לקומדין במניעת אירועים מוחיים איסכמיים ותסחיף סיסטמי, לצד סיכון דומה לדימום מג’ורי וסיכון מופחת לדימום תוך-גולגולתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות היעילות והבטיחות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקה משמעותית של המסתם הטריקוספידלי, העלול להוביל לפגיעה בתפקוד הכבד והפרעה בספיגה במערכת העיכול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את היעילות והבטיחות של נוגדי-קרישה פומיים ישירים וקומדין בחולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקת מסתם טריקוספידלי בדרגה בינונית-עד-חמורה.

מדגם המחקר כלל 1,215 חולים, מהם 491 חולים טופלו בקומדין ו-724 טופלו בתרופות ממשפחת נוגדי-קרישה פומיים ישירים.

התוצאים העיקריים כללו אירוע מוחי איסכמי, תסחיף סיסטמי ואשפוז עקב דימום מג’ורי. התוצאים המשניים כללו דימום תוך-גולגולתי, אשפוז בשל דימום ממערכת העיכול, תמותה מכל-סיבה  ותוצא משולב.

חציון משך המעקב עמד על 2.4 שנים ומניתוח סטטיסטי עלה כי טיפול בקומדין וטיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים הדגים סיכון דומה לאירוע מוחי איסכמי ותסחיף סיסטמי (יחס סיכון מתוקן של 0.95, רווח בר-סמך 95% של 0.67-1.36), כמו גם סיכון דומה לאירועי דמם מג’ורי (יחס סיכון מתוקן של 0.78, רווח בר-סמך 95% של 0.57-1.06).

באשר לתוצאי סיום משניים, בהשוואה לקומדין, טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים לווה בסיכון מופחת לדמם תוך-גולגולתי ולתוצא המשולב, עם סיכון דומה לאירועי דמם במערכת העיכול ותמותה מכל-סיבה.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי הסיכון לאירוע מוחי איסכמי ותסחיף סיסטמי היה דומה להשפעות עם טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים ועם קומדין, גם בחולים עם עליה בלחץ בפרוזדור ימין או אי-ספיקה טריקוספידלית חמורה.

ממצאי המחקר תומכים ביעילות ובטיחות נוגדי-קרישה פומיים ישירים לעומת קומדין בחולים עם פרפור פרוזדורים ואי-ספיקה משמעותית של מסתם טריקוספידלי.

J Am Heart Assoc, Jan 31, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה