סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בחולים עם דרמטומיוזיטיס (J Am Acad Dermatol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology עולה כי בחולים עם דרמטומיוזיטיס סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כולל מחלת כליות כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין דרמטומיוזיטיס ובין מחלות לב וכלי דם, אך אין מחקרים המבוססים על נתונים מארצות הברית אודות תחלואה נלווית בחולים עם דרמטומיוזיטיס.

מחקר החתך כלל חולים מתכנית All of Us בגילאי 18 שנים ומעלה עם נתונים מרשומות רפואיות ממוחשבות לאורך לפחות שנה אחת. החוקרים זיהו חולים עם דרמטומיוזיטיס וביקורות מסביבת המגורים הקרובה ביותר התואמות בגיל, מין, מוצא/גזע, משך נתונים ברשומה הרפואית הממוחשבת ומספר ביקורים לקבלת טיפול רפואי. ניתוח סטטיסטי שימש להשוואת המאפיינים הקליניים וגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם.

מבין 235,161 משתתפים בתכנית All of Us, החוקרים זיהו 206 חולים עם דרמטומיוזיטיס ו-824 ביקורות תואמות עם מאפיינים דמוגרפיים דומים ברובם, כולל הרגלי עישון, השמנה ומדדי מצב סוציו-אקונומי.

בקרב משתתפים עם דרמטומיוזיטיס תועדה שכיחות גבוהה יותר של פרפור פרוזדורים (10.1% לעומת 16%, בהתאמה), מחלת כליות כרונית (15.2% לעומת 29.1%), אי-ספיקת לב (9.6% לעומת 18%), מחלת עורקים כלילית (18.2% לעומת 34%), יתר לחץ דם (52.5% לעומת 60.7%), אוטם לבבי (7.4% לעומת 15.0%), סוכרת מסוג 2 (27.3% לעומת 47.6%) ומחלת מסתם לבבי (8.7% לעומת 16.5%), בהשוואה לביקורות.

מניתוח רב-משתני שכלל תקנון לערפלנים, זוהו שלוש תחלואה הקשורות באופן מובהק עם דרמטומיוזיטיס: מחלת עורקים כלילית (יחס סיכויים של 2.0, p<0.001), סוכרת מסוג 2 (יחס סיכויים של 2.2, p<0.001) ומחלת כליות כרונית (יחס סיכויים של 1.7, p=0.015).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר חשיבות עבור הפרוגנוזה ועבור הטיפול הרפואי בחולים עם דרמטומיוזיטיס, כאשר הנתונים תומכים בהשלמת בדיקות סקר לגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם במטרה להפחית במידת האפשר את הסיכון המוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם בחולים עם דרמטומיוזיטיס.

J Am Acad Dermatol, Dec 29, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה