קרדיולוגיה

טיפול כנגד איזון יתר לחץ דם לא-מאוזן עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-American Heart Association Scientific Sessions)

התערבות לאורך ארבע שנים להפחתת לחץ דם בחולים עם יתר לחץ דם לא-מאוזן עשויה להפחית את הסיכון לדמנציה וליקוי קוגניטיבי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-American Heart Association Scientific Sessions.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בהעדר טיפול בעל פוטנציאל ריפוי, ההתערבות העיקרית למניעת דמנציה הינה ע”י הפחתת גורמי סיכון לפגיעה הקוגניטיבית, דוגמת איזון לחץ דם. מטרתם כעת הייתה לבחון את היעילות של התערבות לאיזון אינטנסיבי של לחץ הדם לעומת טיפול סטנדרטי להפחתת הסיכון לדמנציה מכל-סיבה וליקוי קוגניטיבי בחולים עם יתר לחץ דם לאורך 48 חודשים.

מדגם המחקר כלל 33,995 משתתפים בגילאי 40 שנים ומעלה עם יתר לחץ דם לא-מאוזן, אשר הוגדר כלחץ דם של 140/90 מ”מ כספית ומעלה, מ-326 אתרים ברחבי סין (גיל ממוצע של 63 שנים; 61% נשים).

במסגרת המחקר, 163 אתרים חולקו באקראי להתערבות בהנחיית איש צוות רפואי והיתר חולקו לזרוע טיפול סטנדרטי. תחת השגחה מצד רופאי משפחה, ההתערבות כללה הכשרה של אנשי צוות שהחלו והתאימו טיפול תרופתי לאיזון לחץ הדם על-פי פרוטוקול הדרגתי פשוט. היעד היה השגת לחץ דם סיסטולי מתחת ל-130 מ”מ כספית ולחץ דם דיאסטולי נמוך מ-80 מ”מ כספית.

התוצא העיקרי היה שיעורי דמנציה מכל-סיבה.

החוקרים מדווחים כי 39,044 משתתפים השלימו את 48 חודשי המעקב. בתום המעקב, השינוי הכולל בזרוע ההתערבות עמד על שינוי של 22 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי ושל 9.3 מ”מ כספית בלחץ דם דיאסטולי (p<0.0001 בשני המקרים).

לאחר 48 חודשים, 67.7% מהחולים בזרוע ההתערבות השיגו לחץ דם ירד מתחת ל-130/80 מ”מ כספית, זאת בהשוואה ל-15% מהחולים בזרוע הטיפול הסטנדרטי.

שיעורי הופעת דמנציה מכל-סיבה בכל-שנה היו נמוכים יותר משמעותית בזרוע ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי (1.12% לעומת 1.31%) והסיכון היחסי לדמנציה היה נמוך ב-15% בזרוע ההתערבות (סיכון יחסי של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.95).

הסיכון לתוצאים קוגניטיביים משניים, כולל ליקוי קוגניטיבי ללא-דמנציה (סיכון יחסי של 0.84, p<0.0001), ליקוי קוגניטיבי או דמנציה (סיכון יחסי של 0.84, p<0.0001), דמנציה או תמותה מכל-סיבה (סיכון יחסי של 0.86, p<0.0001) ואירועים חריגים חמורים (סיכון יחסי של 0.94, p=0.0006) היה נמוך יותר בזרוע ההתערבות לעומת הטיפול הסטנדרטי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הפחתת לחץ דם הינה התערבות יעילה להפחתת הסיכון לדמנציה בחולים עם יתר לחץ דם. הם קוראים להגביר את היקף ההתערבות לאיזון יתר לחץ דם במטרה להפחית את היקף מקרי דמנציה ברחבי העולם.

מתוך כנס ה-American Heart Association Scientific Sessions

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • עליה בלחץ הדם לאורך זמן מלווה בסיכון מוגבר לשינויים בכלי הדם של הרשתית (Acta Ophthalmologica)

    עליה בלחץ הדם לאורך זמן מלווה בסיכון מוגבר לשינויים בכלי הדם של הרשתית (Acta Ophthalmologica)

    עליה בלחץ דם ולחץ תוך-עיני לאורך זמן מלווה בכלי דם קטנים, מפותלים וצרים יותר ברשתית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Acta Ophthalmologica. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2,089 משתתפים ממדגם מטופלים מדנמרק (גיל ממוצע של 61 שנים; 63% נשים) שעברו שתי בדיקות עיניים עוקבות עם מעקב של לפחות שלוש שנים. […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Headache and Pain מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי Atogepant (קיוליפטה) מהווה טיפול יעיל ונסבל היטב למניעת מיגרנה, כולל מיגרנה אפיזודית וכרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי את היעילות והבטיחות של Atogepant, אנטגוניסט של CGRP, למניעת מיגרנה על-בסיס תוצאות מחקרים אקראיים ומבוקרים. החוקרים […]

  • תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עלולים לפגוע בהתאוששות של ספורטאים בבתי ספר תיכון (J Neurosurg)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurosurgery עולה שכיחות גבוהה של תסמינים פסיכולוגיים לאחר זעזוע מוח עקב חבלת ספורט בספורטאים בבתי ספר תיכון ואלו עלולים להאט את ההתאוששות של הצעירים לאחר החבלה. החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 431 ספורטאים בבתי ספר תיכון (גילאי 14-18 שנים) שחוו זעזוע מוח על-רקע פעילות ספורט בתקופה […]

  • היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    היעילות והבטיחות של התערבות בגישה רדיאלית לטיפול במחלת כלי דם היקפית (Am J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Cardiology עולה כי התערבות דרך העורק הרדיאלי לטיפול במחלת כלי דם היקפית מהווה גישה בטוחה ויעילה כנגד מגוון סוגי מחלה וסקולארית. ברקע למחקר החוקרים מסבירים כי גישה דרך העורק הרדיאלי משמשת יותר ויותר לפרוצדורות כליליות לאור שיעורים נמוכים יותר של סיבוכים באתר הדיקור ושיפור שביעות הרצון של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה