ההשפעה של טיפול בפיבראטים על רמות LDL והסיכון למחלות לב וכלי דם (Eur J Prev Cardiol)

כולסטרול

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בפיבראטים מלווה בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים וירידה זו מיוחסת להפחתת LDL עם הטיפול התרופתי ולא לשינוי ברמות טריגליצרידים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההשפעה של פיבראטים על הסיכון למחלות לב וכלי דם אינו עקבי. במטה האנליזה הנוכחית הם ביקשו לבחון את ההשפעה של טיפול בפיבראטים על הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

חיפוש במאגרי PubMed, Embase ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו עד פברואר 2023 והשוו בין טיפול בפיבראטים אל מול פלסבו ודיווחו על תוצאים קרדיווסקולאריים ושינויים בפרופיל השומנים בדם. התוצא העיקרי היה תוצאים קליניים של כל מחקר שהקבילו לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, משלב של תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי ורה-וסקולריזציה כלילית.

הסקירה כללה 12 מחקרים שענו על הקריטריונים שנקבעו וכללו 25,781 משתתפים ו-2,741 סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בזרוע הטיפול בפיבראטים ו-27,450 ביקורות עם 3,754 סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

הטיפול בפיבראטים לווה בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (סיכון יחסי של 0.87, רווח בר-סמך 95% של 0.81-0.94) עם הטרוגניות מתונה. בניתוח מטה-רגרסיה, כל ירידה של 38 מ”ג/ד”ל בריכוז LDL לאחר טיפול בפיבראטים לוותה בירידה של 29% בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (סיכון יחסי של 0.71, רווח בר-סמך 95% של 0.49-0.94), בעוד שלא זוהה קשר משמעותי עם שינויים ברמות טריגליצרידים בדם עם הטיפול התרופתי (p=0.86).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בפיבראטים מלווה בסיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, זאת בעיקר הודות להפחתת רמות LDL יותר מאשר הפחתת רמות טריגליצרידים.

Eur J Prev Cardiol, Oct 19, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה