אספירין למניעה שניונית של מחלות קרדיו-וסקולריות לא בשימוש נרחב (JAMA)

מחקר שנערך לאחרונה הצביע כל כך שלמרות ההמלצה על טיפול באספירין למניעה שניונית בקרב מטופלים עם מחלות קרדיווסקולריות (CVD), ישנן מדינות שלא מיישמות אותה במלואה, במיוחד מדינות בעלות הכנסה נמוכה

מחקר שנערך לאחרונה הצביע כל כך שלמרות ההמלצה על טיפול באספירין למניעה שניונית בקרב מטופלים עם מחלות קרדיווסקולריות (CVD), ישנן מדינות שלא מיישמות אותה במלואה, במיוחד מדינות בעלות הכנסה נמוכה. המחקר פורסם ב- JAMA ב-22 באוגוסט, 2023, ומספק את ההערכות הנרחבות והמעודכנות ביותר לגבי השימוש העולמי באספירין למניעה שניונית של CVD. המחקר שייצג 51 מדינות הראה שפחות ממחצית מהמטופלים אשר היו זכאים לטיפול באספרין למניעה שניונית של CVD, אכן נטלו את הטיפול. החוקר הראשי ד”ר סאנג גונה יו, בית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, מיזורי, אמר כי “הממצאים שלנו לא היו מפתיעים אלא מאכזבים”. “כמו כן”, הוא הוסיף, “קיווינו ששיעורי השימוש באספירין למניעה שניונית יעלו לאחר עשרות שנים של מאמץ לקדם את הנושא ברחבי העולם”. במדינות בעלות הכנסה גבוהה, כמו ארצות הברית, שיעורי השימוש באספירין למניעה שניונית של CVD היו גבוהים יותר (כ-65%).

המחקר כלל 124,505 מבוגרים (גיל ממוצע 52 שנים, 51% נשים), מתוכם 10,589 (8.1%) היו עם היסטוריה של CVD וכ-40% מהאנשים הללו נטלו אספירין. עם זאת, השיעורים היו שונים במידה ניכרת כתלות במדינות המוצא, כך ששיעורי השימוש הנמוכים ביותר נצפו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית-נמוכה והשיעורים הגבוהים ביותר נצפו במדינות בעלות הכנסה בינונית וגבוהה. יש לציין כי המחקר לא בחן את הגורמים או הסיבות שהביאו לשימוש לא מיטבי באספירין.

ד”ר דיפאק בהט, בית החולים Mount Sinai בניו יורק, שלא היה מעורב במחקר, אמר כי “השימוש ה’לא אופטימלי’ באספירין למניעה שניונית הוא די מביך משום שמדובר בתרופה מוכרת, עם הוכחות רבות ליעילותה וללא עלות גבוהה”. הוא הוסיף כי “ייתכן שסיקור תקשורתי של מחקרים ‘שליליים’ באספירין, שלא מבחין בין מניעה ראשונית לשניונית יכול לתרום לבלבול בקרב ציבור המטופלים”.

כתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה