A1c נמוך מפחית מחלות קרדיווסקולריות (The Lancet Regional Health Europe)

DIABETES, SUGAR, APPLE, SYRINGE סוכרת תפוח מזרק סוכר
מחקר חדש שנערך בבריטניה הראה כי גברים ונשים עם טרום סוכרת או סוכרת שאינה מאובחנת, ובמיוחד מטופלים עם אבחנה של סוכרת היו בסיכון גבוה יותר למחלות קרדיווסקולריות (CVD), בעוד מטופלים עם המוגלובין A1c נמוך-תקין היו בסיכון נמוך יותר לכך

מחקר תצפיתי ארוך טווח חדש שנערך בבריטניה הראה כי גברים ונשים עם טרום סוכרת או סוכרת שאינה מאובחנת, ובמיוחד מטופלים עם אבחנה של סוכרת היו בסיכון גבוה יותר למחלות קרדיווסקולריות (CVD), בעוד מטופלים עם המוגלובין A1c נמוך-תקין היו בסיכון נמוך יותר לכך. ממצאי המחקר שפורסם ב- The Lancet Regional Health Europe ב-11 באוגוסט 2023, מצביעים על כך שהסיכון הגבוה הוסבר במידה רבה על ידי גורמים הניתנים לשינוי, ביניהם ירידה במשקל ושימוש רב יותר בתרופות להורדת לחץ דם ובסטטינים. החוקר הראשי, ד”ר כריסטופר ט. רנטש, עוזר פרופסור לפרמקואפידמיולוגיה, בית הספר להיגיינה ורפואה טרופית, לונדון, אמר כי זהו המחקר הגדול ביותר שנערך עד כה ושחקר את הבדלי המין והסיכון ל-CVD על פני הספקטרום הגליקמי”.

המחקר כלל 427,435 גברים (46%) ונשים (54%) בגילאי 40-69 בין 2006 ל-2010 שחיו באנגליה, סקוטלנד ווילס, ולא סבלו מסוכרת מסוג 1. המשתתפים סווגו לקבוצות לפי ערכי המוגלובין A1c: נמוך-תקין (<35 mmol/mol או <5.5%), תקין (35-41 mmol/mol או 5.5% עד 5.9%), טרום סוכרת (42-47 mmol/mol או 6.0% עד 6.4%), סוכרת שאינה מאובחנת (≥48 mmol/mol או ≥6.5%), או סוכרת מסוג 2 מאובחנת (על פי היסטוריה רפואית ומרשמים לתרופות להורדת רמת הסוכר). החוקרים הגדירו CVD במהלך מעקב חציוני של 11.8 שנים לפי השכיחות של מחלת עורקים כלילית, פרפור פרוזדורים, פקקת ורידים עמוקים, תסחיף ריאתי, שבץ ואי ספיקת לב. יש לציין כי רק 5% מהמשתתפים במחקר סבלו מ-CVD בתחילתו.

תוצאות המחקר הראו כי במהלך המעקב היו 51,288 אירועי CVD. לאחר התאמה לגיל, הקבוצות עם טרם סוכרת או עם סוכרת שאינה מאובחנת היו בסיכון מוגבר ל-CVD בהשוואה לבעלי A1c תקין (עבור נשים וגברים. HR 1.30 – 1.47). כמו כן, בקרב המשתתפים עם סוכרת מסוג 2 מאובחנת, הסיכון ל-CVD היה גדול יותר עבור נשים (HR 2.00) מאשר עבור גברים (HR 1.55). בנוסף, לאחר התאמה למשתנים נוספים כגון אורח חיים, נמצא כי ירידה במשקל ושימוש בתרופות להורדת לחץ דם ובסטטינים, הפחיתו את הסיכון ל-CVD בקרב מטופלים עם סוכרת מאובחנת (עבור נשים aHR 1.17, עבור גברים aHR 1.06).

כתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה