התועלת של טיפול ארוך-טווח בחסמי ביתא בחולים יציבים לאחר אוטם לבבי חד (J Am Heart Assoc)

בקרב חולים יציבים עם אבחנה של אוטם לבבי חד לאחר התערבות כלילית מילעורית, טיפול אחזקה ממושך בחסמי ביתא, בפרט טיפול לאורך למעלה מ-36 חודשים, לווה בתוצאות קליניות טובות יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Heart Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות התועלת של טיפול אחזקה ארוך-טווח בחסמי ביתא בחולים עם אוטם לבבי חד לאחר התערבות כלילית מילעורית. כעת הם התבססו על נתוני מאגר Korean Nationwide Registry, הכולל מידע אודות 7,159 חולים עם אוטם לבבי חד לאחר התערבות כלילית מילעורית, אשר טופלו בחסמי ביתא בעת השחרור ושרדו ללא אירועים קרדיווסקולאריים במשך שלושה חודשים לאחר התערבות כלילית מילעורית.

החולים סווגו לארבע קבוצות לפי דפוסי טיפול אחזקה בחסמי ביתא: פחות מ-12 חודשים, 12-24 חודשים, 24-36 חודשים, או 36 חודשים ומעלה.

התוצא העיקרי היה משלב תמותה מכל-סיבה, הישנות אוטם לבבי, אי-ספיקת לב, או אשפוז בשל אנגינה לא-יציבה.

לאורך מעקב ממוצע של כחמש שנים, למעלה ממחצית מהחולים עם אוטם לבבי חד (52.5%) המשיכו בטיפול בחסמי ביתא מעבר לשלוש שנים לאחר התערבות כלילית מילעורית.

ניתוח סטטיסטי הצביע על קורלציה שלילית הדרגתית בין משך הטיפול בחסמי ביתא ובין הסיכון לתוצא העיקרי המשולב: יחס סיכון של 2.19 (רווח בר-סמך 95% של 1.95-2.46) עם טיפול במשך פחות מ-12 חודשים, יחס סיכון של 2.10 (רווח בר-סמך 95% של 1.81-2.43) עם טיפול במשך 12-24 חודשים) ויחס סיכון של 1.68 (רווח בר-סמך 95% של 1.45-1.94) עם טיפול במשך 24-36 חודשים, בהשוואה לטיפול במשך 36 חודשים ומעלה.

מניתוח הנתונים לאחר שלוש שנים עלה כי טיפול בחסמי ביתא למשך פחות מ-36 חודשים לווה בסיכון מוגבר לתוצא העיקרי של משלב תמותה מכל-סיבה, הישנות אוטם לבבי, אי-ספיקת לב, או אשפוז בשל אנגינה לא-יציבה (יחס סיכון מתוקן של 1.59, רווח בר-סמך 95% של 1.37-1.85) בהשוואה לטיפול בחסמי ביתא לאורך 36 חודשים ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של טיפול ארוך-טווח בחסמי ביתא בחולים יציבים לאחר אוטם לבבי חד, עם עדויות לפיהן צפויה פרוגנוזה טובה יותר בחולים הממשיכים בטיפול התרופתי לאורך 36 חודשים ומעלה לאחר התערבות כלילית מילעורית.

J Am Heart Assoc, Jul 26, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה