קרדיולוגיה

השמנה מלווה בסיכון מוגבר לרעילות משנית לטיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד (מתוך כנס ה-American College of Cardiology Latin America)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-American College of Cardiology Latin America עולה כי עודף-משקל או השמנת-יתר מלוות בסיכון מוגבר לרעילות לבבית של טיפול כימותרפי בנשים עם סרטן שד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רעילות לבבית הינה סוגיה הזוכה להתייחסות רבה בטיפול בחולים עם מחלות ממאירות. באזורים עם משאבים מוגבלים אין נתונים ממחקרים ספציפיים להערכת רעילות לבבית על-רקע הטיפול כנגד סרטן שד.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את ההשפעה של השמנת-יתר על רעילות לבבית ב-67 נשים תחת טיפול כימותרפי ב-Doxorubicin או Trastuzumab בשל אבחנה של סרטן שד. הם התבססו על נתונים אנונימיים ממאגר נתונים שכלל נתוני מטופלות שנאספו בשנת 2021 (גיל ממוצע של 55 שנים; מדד מסת גוף ממוצע של 26.18 ק”ג/מ2).

רעילות לבבית הוגדרה כירידה במקטע הפליטה של חדר שמאל של למעלה מ-10% עד ערך נמוך מ-53% או ירידה של למעלה מ-15% במדד GLS (או Global Longitudinal Strain) בחולים עם מקטע פליטה תקין של חדר שמאל.

בתחילת המחקר, בכל המשתתפות תועד מקטע פליטה תקין של חדר שמאל לפני הטיפול הכימותרפי ו-97% היו בדירוג I לפי סולם NYHA.

רעילות לבבית כתופעת לוואי של טיפול כימותרפי תועדה ב-11.94% מכלל המשתתפות במחקר.

החוקרים מדווחים כי ב-20.9% מהמשתתפות במחקר תועדה השמנת-יתר, ב-14.93% היה ידוע על יתר לחץ דם וב-13.43% הייתה אבחנה קודמת של סוכרת מסוג 2.

לאחר ניתוח רב-משתני, עודף-משקל/השמנת-יתר זוהו כגורם מנבא בלתי-תלוי של רעילות לבבית על-רקע טיפול כימותרפי (פוטנטיות יחסית של 8.13, רווח בר-סמך 95% של 1.06-62.44, p=0.04).

החוקרים מסכמים וכותבים כי דרושה גישה מקיפה לסוגיית השמנת-יתר בחולי סרטן לפני התחלת טיפול כימותרפי, כמו גם התייחסות להשמנה כגורם סיכון לרעילות לבבית. חלק מהגישות האפשריות עשויות לכלול הערכה טרם הטיפול, התערבות לשינוי אורחות חיים ואיזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. חשוב לציין כי יש להתאים את הגישות לצרכים הפרטניים של כל מטופלת ובהתאם להנחיות המקובלות.

מתוך כנס ה-American College of Cardiology Latin America

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה