קרדיולוגיה

וריאביליות רבה במדדי לחץ דם מלווה בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 (JACC Adv)

במאמר שפורסם בכתב העת JACC Advances מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי וריאביליות גבוהה יותר במדדי לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי מלווה בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים במבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים אפידמיולוגיים רבים אודות הקשר בין שונות ארוכת-טווח במדדי לחץ דם ובין היארעות פרפור פרוזדורים. מטרתם כעת הייתה לבחון את הקשר בין וריאביליות מדדי לחץ דם ובין היארעות הפרעת הקצב במדגם גדול של מבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל משתתפים עם לפחות חמש מדידות לחץ דם לאורך 24 החודשים הראשונים של מחקר ACCORD (או Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes). הוראביליות מביקור לביקור במדדי לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי נקבעה באמצעות מקדם ההשתנות (Coefficient of Variation), סטיית תקן, ווריאביליות שאינה תלויה בממוצע (Variability Independent of the Mean, או VIM).

המחקר כלל 8,399 משתתפים (גיל ממוצע של 62.6 שנים, 38.8% נשים), כאשר לאורך חציון מעקב של חמש שנים, 155 חולים אובחנו עם פרפור פרוזדורים.

בהשוואה לרבעון התחתון של וריאביליות לחץ הדם, בקרב מטופלים ברבעון העליון של וריאביליות לחץ דם סיסטולי (סיכון יחסי של 1.85, רווח בר-סמך 95% של 1.13-3.03) או דיאסטולי (סיכון יחסי של 1.63, רווח בר-סמך 95% של 1.01-2.65) תועד סיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים. בקרב משתתפים ברבעון העליון של לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי תועד סיכון גבוה כפליים לפרפור פרוזדורים, בהשוואה לאלו בשלושת הרבעונים התחתונים של לחץ דם סיסטולי וגם דיאסטולי (סיכון יחסי של 1.94, רווח בר-סמך 95% של 1.29-2.93).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר גדול זה של מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, וריאביליות רבה במדדי לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי לוו בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים.

JACC Adv, Jun 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה