קרדיולוגיה

מחקר חדש מציע כי אביזרים משלימים למכשירי שמיעה משפרים משמעותית את הבנת הדיבור ברעש – מאמר אורח מאת עדי שטאג, קלינאית תקשורת ברשת שטיינר

כשאנשים חשים בליקוי שמיעה, הפתרון המתבקש הינו הרכבת מכשירי שמיעה. אולם לצד הטכנולוגיה המתקדמת המשפרת את איכות החיים והתפקוד השמיעתי, כמעט שליש ממרכיבי מכשירי שמיעה עדיין מתקשים בהבנת דיבור על רקע רעש והבנת דיבור ממרחק.

כיום מכשירי שמיעה משפרים את חווית השמיעה באופן ניכר. לצד תועלת זו, גם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, עדיין קיים קושי  להבין דיבור על רקע רעש או  דיבור מרוחק יותר.

אביזרי עזר משלימים נועדו להקל על שמיעת דיבור בסביבות מאתגרות כמו דיבור על רקע רעש, דיבור רחוק ודיבור דרך אמצעי מולטימדיה כמו טלפון, מחשב או טלוויזיה. מטרת האביזרים השונים הינה שיפור יחס האות לרעש, כלומר, העלאה של עוצמת סיגנל הדיבור באופן יחסי לרעשי הרקע.

הספרות מציגה כי הקשיים אותם חווים אותם אנשים המרכיבים מכשירי שמיעה ניכרים בייחוד בסביבות רועשות בהן יש ריבוי דוברים כמו ארוחה משפחתית, ישיבה, מסעדה או שיחה בין חברים. בשנים האחרונות מחקרים רבים בדקו את יעילותם של אביזרים משלימים, ובחנו את יתרונותיהם ויכולתם לפתור קשיים אלה.

מחקר אמריקאי שנערך ב-2020 מציג שיפור של עשרות אחוזים (עד 61%) בהבנת דיבור ברעש כאשר משווים שימוש במכשירי שמיעה בלבד לעומת שימוש במכשירים ואביזרים משלימים. השיפור הזה ניכר גם בגילאים צעירים מאוד אצל תלמידים או סטודנטים וגם בקרב נבדקים מעל גיל 90! (Thibodeau, 2020)

מעבר להבנה טובה  יותר, חשוב לציין גם את הערך הרגשי והחברתי המתקבל, כשמתאפשר לאדם להשתתף בשיחה מרובת דוברים. כאשר בחנו את התועלת של השימוש באביזרים אלה נראה כי המשתמשים עצמם, בני המשפחה ואף קלינאי התקשורת המטפלים מדווחים כי היו מספר גורמים שהשפיעו לטובה על תרומת האביזרים המשלימים .

תקופת ניסיון, תיאום ציפיות, אימון ותמיכה של המשפחה איפשרו למערכות המשלימות לגרום לשינוי משמעותי בשמיעה ובתקשורת במצבים מאתגרים ומגוונים. נבדקים שהתנסו באביזרים משלימים הציגו אתגרים לצד הצלחות: מצד אחד תיארו “צורך בטעינה כל כמה שעות”; “חשש בהתעסקות עם כפתורים”, אי נוחות בשל צורך בנשיאת אביזר נוסף.
מנגד – תוארו  יתרונות רבים כמו “איכות צליל טובה יותר לעומת מכשירי שמיעה”; “פחות עייפות בסוף היום”; “יותר תחושת ביטחון ועצמאות”; “שיפור באיכות החיים” (Scarinci et al., 2022).

הדיווחים השונים שנאספו לגבי שילובם של אביזרים משלימים מציגים את הצורך והחשיבות בליווי של בני משפחה בתהליך לצד הדרכה מקצועית של קלינאי תקשורת שיסייע בהתאמה של האביזר המתאים מבין האפשרויות הרבות הקיימות היום ובהטמעתו בחיי היום יום של המשתמש.

מחקרים נוספים שבחנו את יעילותם של אותם אביזרים משלימים הראו כי עבור המערכות שנבדקו, שלרוב מורכבות ממערכת מיקרופון מרוחק  אלחוטי המתחבר למקלט במכשיר השמיעה, 100% מהמשתמשים העדיפו לשמוע ודיבור מרוחק דרך המערכת ולא דרך מכשירי השמיעה בלבד (Lejon and Smith 2021; Chen et al 2021)

קיימים סוגים רבים של פתרונות משלימים שיכולים להתחבר למכשירי השמיעה. הבחירה באביזר המתאים תלויה בחומרת ליקוי השמיעה ובצרכים התקשורתיים השונים של האדם. לכן, במקרים בהם הרכבת מכשירי שמיעה לא מספקת את המענה המלא, חשוב להעלות זאת בפני קלינאי התקשורת המטפל ולבחון שילוב אביזרים שיתכן ויאפשרו שיפור מהותי בחוויית השמיעה.

עדי שטג היא קלינאית תקשורת ברשת שטיינר מכשירי שמיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה