קרדיולוגיה

השמנה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית בחולים עם אסתמה (Respir Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Respiratory Medicine מדווחים חוקרים משבדיה מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי השמנה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם במבוגרים עם אסתמה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אסתמה והשמנה הן מחלות נפוצות, ששכיחותן מצויה במגמת עליה ברחבי העולם. מחקרים קודמים הראו כי השמנה הינה גורם סיכון לאסתמה ולמגוון מחלות לא-מדבקות אחרות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את שיעורי התמותה מכל-סיבה ותמותה מסיבות ספציפיות בקרב מטופלים עם אסתמה ובנוכחות השמנה, עודף-משקל, או משקל תקין.

מדגם המחקר כלל 940 מבוגרים עם אסתמה משבדיה, אשר השלימו הערכה קלינית בין 1986 ו-2001 וסווגו לפי קטגוריות מדד מסת גוף. סיבות התמותה סווגו למחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה, מחלות ממאירות וסיבות אחרות לתמותה על-פי נתוני ה-Swedish National Board of Health ו-Welfare’s National Cause of Death.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת יחסי הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב סיבה ספציפית על-קרקע עודף-משקל והשמנת יתר.

מבין המשתתפים במחקר, 689 סווגו כבעלי עודף-משקל ו-328 עם השמנת-יתר, כאשר 13 היו בקטגוריית תת-משקל. השמנה לוותה בסיכון גבוה יותר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.54) ולתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.43, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.97).

לא זוהה קשר בין השמנת-יתר ובין תמותה עקב מחלות נשימה או מחלות ממאירות.

עודף-משקל לא לווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה או תמותה מסיבה ספציפית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי השמנת-יתר, אך לא עודף-משקל, לוו בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם במבוגרים עם אסתמה. לא תואר קשר בין השמנה או עודף-משקל ובין סיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות נשימה.

Respir Med, June 4, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה