רמות קורטיזון בשיער ראש עשויות לנבא סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-ECO)

במבוגרים עם רמות קורטיזון גבוהות יותר בשיער הקרקפת סיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ה-European Congress on Obesity.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמות קורטיזון גבוהות לאורך זמן מלוות בסיכון מוגבר להשמנה וכן למחלות לב וכלי דם. עם זאת, לא היה ידוע עד כה אם השמנה ומחלות לב וכלי דם מובילות לעליה בריכוז הורמון הדחק, או שרמות מוגברות של הורמון הדחק מופיעות עוד לפני הופעת השמנה ומחלות לב וכלי דם.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 6,341 דגימות שיער שנאספו בשנת 2014 במסגרת מחקר Lifelines. דגימות השיער שימשו להערכת רמות קורטיזול וקורטיזון.

מדגם המחקר כלל 3,855 מבוגרים עם דגימות שיער זמינות אשר השלימו את ביקור המעקב, מהם 233 אובחנו עם מחלה קרדיווסקולארית לאורך המעקב. לאחר תקנון לגיל, מין, היקף מותניים, עישון, לחץ דם סיסטולי ונוכחות סוכרת מסוג 2, החוקרים מצאו כי עליה בריכוז קורטיזון לוותה בסיכון מוגבר להיארעות מחלות לב וכלי דם (עליה של 10-log לוותה בסיכון גבוה כפליים, יחס סיכויים של 2.15, P=0.049). הקשר היה מובהק סטטיסטית רק בקרב מבוגרים צעירים.

בקרב 1,956 מבוגרים עד גיל 57 שנים, כל עליה של נקודה אחת בריכוז קורטיזון בשיער לוותה בסיכוי גבוה כמעט פי ארבע להיארעות מחלות לב וכלי דם (יחס סיכויים מתוקן של 3.7, רווח בר-סמך 95% של 1.27-10.3). לא זוהה קשר בין ריכוז קורטיזון בשיעור ובין היארעות מחלות לב וכלי דם בקרב מבוגרים בגילאי 58 שנים ומעלה. עוד מדווחים החוקרים כי לא זוהה קשר בין רמות קורטיזול בשיער ובין הסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים באוכלוסיות שונות במטרה להבין אם הורמון הדחק עשוי לשמש כמנבא למחלות לב וכלי דם. בנוסף, הם ממליצים לבחון אם הפחתת רמות קורטיזון עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם באוכלוסייה הכללית.

מתוך כנס ה-ECO

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה