התועלת של החיסון נגד קורונה בהפחתת מוות ואשפוזים ביחידה לטיפול נמרץ (JAMA Network Open)

קורונה
מחקר מקיף שנערך בקנדה ובדק את השפעת החיסונים כנגד וירוס הקורונה, חשף יתרון משמעותי עבור אנשים שחוסנו במספר החיסונים המומלץ

מחקר מקיף שנערך בקנדה במהלך השנתיים הראשונות של וירוס הקורונה בדק למעלה מ-1.5 מיליון אשפוזים בבתי חולים כדי לקבוע את השפעת החיסונים. התוצאות חשפו יתרון משמעותי עבור אנשים שחוסנו במספר החיסונים המומלץ, שכן נמצא כי אנשים לא מחוסנים היו בעלי סיכוי גבוה עד פי 15 למות מקורונה בהשוואה לאלו שחוסנו באופן מלא.

המחקר שפורסם ב-20 באפריל ב-JAMA Network Open, כלל 1.513 מיליון אשפוזים ב-155 בתי חולים בקנדה, החל מה-15 במרץ 2020 ועד ה-28 במאי 2022. למרות העלייה בשיעור האשפוזים במהלך הגלים החמישי והשישי, שהתרחשו לאחר השקת החיסון המלאה, ביחס לגלים הראשונים (7.73% לעומת 2.47%), חלה ירידה משמעותית באחוז המבוגרים שנזקקו לטיפול ביחידה לטיפול נמרץ (ICU), כך שבגלים הראשונים הנתונים עמדו על 21.8% ולאחר מכן הם עמדו על 8.7% (OR 0.35, 95% CI 0.32 – 0.36). החוקר הראשי, ד”ר צ’ארלס פרנט, מנהל תחום מניעת ובקרת זיהומים במרכז הבריאות של אוניברסיטת מקגיל, מונטריאול אמר כי “בגלים חמש ושש הצלחנו להראות שמקרי הקורונה נטו להיות פחות חמורים, אך מצד שני, מפני שהייתה עלייה בתחלואה בקהילה, הדרישות ממערכת הבריאות עלו גם כן, יותר מאשר בגלים הקודמים”.

המחקר עקב אחר מספר האשפוזים עקב מחלת הקורונה במהלך שישה גלים, כך שהמספר הגיע לשיא של 14,461 בגל החמישי. עם זאת, מספר האשפוזים בטיפול נמרץ הגיע לשיא של 2164 במהלך הגל הרביעי, ומספר מקרי המוות מכל הסיבות הגיע לשיא של 1663 במהלך הגל השני.

בנוסף לכך, נמצא כי במהלך הגלים החמישי והשישי, מטופלים לא מחוסנים היו בסבירות גבוהה פי 4.3 להתאשפז ביחידה לטיפול נמרץ מאשר מטופלים שחוסנו באופן מלא, והיו בסיכון גבוה פי 12.2 מאשר מטופלים שחוסנו באופן מלא פלוס (לפחות מנה נוספת אחת מעל מספר החיסונים המומלץ). כמו כן, שיעור התמותה בבית החולים עבור מטופלים לא מחוסנים היה גבוה פי 3.9 מזה של מטופלים שחוסנו באופן מלא ופי15.1 מזה של מטופלים שחוסנו באופן מלא פלוס.

התוצאות בקרב הילדים היו דומות לאלו של המבוגרים, כך שבמהלך הגלים החמישי והשישי, מספר האשפוזים הכולל הגיע לשיא, אך שיעור האשפוזים ביחידה לטיפול נמרץ ירד ל-9.4% מ-18.1%, שהיה השיעור בארבעת הגלים הקודמים (OR 0.47).

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה