קרדיולוגיה

ניתוח בריאטרי עשוי להפחית משמעותית את הסיכון לממאירות על-רקע השמנת יתר (מתוך כנס ה- Digestive Disease Week)

ניתוח בריאטרי עשוי להפחית משמעותית את הסיכון למחלת ממאירות על-רקע השמנה, כולל סרטן שד, מעי גס, כבד, לבלב, שחלות ובלוטת תריס, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-Digestive Disease Week.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח בריאטרי מהווה את גישת הטיפול העיקרית להפחתת משקל משמעותית במטופלים עם השמנת-יתר, כולל ניתוח שרוול קיבה, מעקף קיבה וניתוח טבעת. היתרונות של התערבויות אלו בהשוואה לאמצעים אחרים להפחתת משקל כוללות שיפור המצב הגופני והנפשי של החולים.

על-סמך נתונים ממאגר TriNetX, מאגר נתונים רב-מוסדי של 47 ארגונים ברחבי ארצות הברית ולמעלה מ-107 מיליון מטופלים, החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי בין 2002 עד 2022. הם זיהו מבוגרים עם מדד מסת גוף מעל 35 שעברו ניתוח בריאטרי וערכו השוואה בין מטופלים אלו ובין מטופלים עם השמנת-יתר שלא עברו ניתוח, כולל 55,789 משתתפים בכל קבוצה לאחר תגנון לגורמי סיכון דוגמת היסטוריה של עישון, צריכת אלכוהול, מחלת לב, טיפול הורמונאלי ובדיקות סקר למחלות ממאירות.

החוקרים התבססו על נתוני International Agency for Research on Cancer לזיהוי אבחנות של מחלות ממאירות עם עדויות מספקות לתמוך בקשר עם השמנה, כולל אדנוקרצינומה של הוושט, מיאלומה נפוצה וממאירויות של הכליה, מעי גס, רקטום, קיבה, כבד, כיס מרה, לבלב, שחלות, רירית רחם, שד ובלוטת תריס.

מהנתונים עולה כי שיעורי ההיארעות המצטברים של ממאירויות על-רקע השמנה לאחר 10 שנים עמדו על 4% (2,206 חולים) מהחולים לאחר ניתוח בריאטרי, בהשוואה ל-8.9% (4,960 חולים) מהביקורות (יחס סיכון של 0.482, רווח בר-סמך 95% של 0.459-0.507).

החוקרים מציינים עוד כי בקרב חולים לאחר ניתוח בריאטרי תועד מספר נמוך יותר של מקרים חדשים של כלל הממאירויות על-רקע השמנה, כולל שד (501 לעומת 751 מקרים), מעי גס (201 לעומת 360 מקרים), כבד (969 לעומת 2,198 מקרים), לבלב (54 לעומת 86 מקרים), שחלות (130 לעומת 214 מקרים) ובלוטת תריס (154 לעומת 175 מקרים).

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מעוררים עניין רב והם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר כיצד ניתוח בריאטרי משפיע על הסיכון לממאירות.

מתוך כנס ה- Digestive Disease Week

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה