התייחסות משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה השנתי (משרד הבריאות)

משרד הבריאות

להלן הודעת משרד הבריאות לגבי דו”ח מבקר המדינה השנתי. לדו”ח המלא הקליקו כאן

 

התייחסות משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה בנושא שירותי בריאות השן

האגף לבריאות השן פועל לשפר את בריאות השיניים של האוכלוסייה באמצעות פעולות מניעה, חינוך לבריאות השן, הבטחת איכות טיפולי השיניים, קביעת סטנדרטים והנחיות מקצועיות ופיקוח מקצועי על מרפאות ושירותים.

המשרד וכן קופות החולים מפרסמות ומיידעות את הציבור בזכויות המגיעות להם על פי החוק, וכלל המידע מפורסם לציבור באתר המשרד.

 

ילדים: כחלק משירותי בריאות השן לתלמיד נבדקים הילדים ע”י רופא שיניים בבית הספר או בגן. השרות בגני הילדים הורחב לראשונה בשנת 2022 לכל הגנים בארץ.

המשרד פועל להעלאת המודעות ועידוד ניצול השירות, בין היתר באמצעות השירות לתלמיד, במסגרתו נעשית במוסדות החינוך בדיקת סקר (screening) שנתית, לאחריה מקבלים ילדי הגנים ובתי הספר מכתב להורים המיידע אותם על הזכאות וכן הפניה לבדיקה / טיפול שיניים בקופת החולים במקרה הצורך. במקרים דחופים נעשית פניה טלפונית להורים. שיעור צריכת השירות יציב יחסית בשנים האחרונות ומשקף את תמונת המצב האפידמיולוגית של תחלואת העששת בישראל.

בנוסף, בשנת 2022 האגף ביצע תהליך שיתוף ציבור בנושא זמינות ונגישות לשירות בחברה הערבית וזיהוי חסמים לקבלת השירות, בשיתוף נציגי קופות חולים.

 

קשישים: המשרד ערך בדיקה ומעקב אחר יישום הרפורמה לטיפולי שיניים באנשים מעל גיל 72. הקופות הונחו להרחיב את מתן השירותים, זמינותם וכן יידוע המטופלים אודות השירות הכלול בסל. נעשו מספר צעדי מדיניות על מנת להגדיל את שיעור המיצוי בקרב קשישים. המשרד רואה צורך להכניס את טיפולי השיניים לקשישים בגיל מוקדם יותר. בעיית המיצוי נובעת מהחלת גיל ההכללה בסל בגיל גבוה וככל וגיל הזכאות ירד, יגדלו השימושים עקב מעבר לטיפול במסגרת הרפואה הציבורית.

יש לציין כי 93% מהמבוטחים היו מרוצים מהטיפול בבריאות השן שקיבלו.

 

 

התייחסות משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה בנושא אשפוז ילדים בבתי חולים

מיטות: בישראל קיים מחסור במיטות אשפוז. מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת המערכות הטובות והיעילות בעולם, כאשר תוצאות הבריאות של המערכת טובים, למרות השקעה נמוכה באופן יחסי למדינות ה-OECD ותשתיות חסרות. כמו כן, שיעור המיטות לאלף נפש נותר נמוך מהשיעור הממוצע ב-OECD.

תפקידו של משרד הבריאות הוא לקבוע את מדיניות הבריאות הלאומית ובמסגרתה להגדיר את שיעור מיטות האשפוז הנדרשות על מנת לטפל באוכלוסיית ישראל ואכן לאורך השנים, נעשתה חלוקת מיטות האשפוז תוך התחשבות בצרכים אלו, במסגרת התקציב הניתן לה לטובת הקצאת מיטות. משרד הבריאות פועל לבנות תכנית רב שנתית מבוססת נתונים, תחזית דמוגרפית, חלוקה גיאוגרפית וצפי תחלואה.

בתקציב משרד הבריאות לשנת 2023 ישנה התייחסות לתכנית מיטות רב שנתית למערכת האשפוז הכללית ותקציב פיתוח בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

תכנית המיטות לוקחת בחשבון את צרכי מערכת האשפוז כפי שמתבטא בשיח מול בתי החולים השונים, שיעורי תפוסת המיטות, חוסר מיטות בתחומים ספציפיים וכן השלכות גאוגרפיות אול מול אילוצים תקציביים.

המגבלה העיקרית, לאורך כל השנים על תוספת מיטות היא מגבלת התקציב. בשנים האחרונות נוספה לכך בייתר שאת גם מגבלת כח האדם במערכת.

 

רופאים: כדי לתת מענה כולל למספר הרופאים בתחום, המשרד פועל בשני צירים, האחד, הציר הארצי, כשהמטרה היא גידול במספר הרופאים בכלל וגידול במספר הסטודנטים שלומדים רפואה. הציר השני הוא טיפול באתגרים הייחודיים של הפריפריה.

במהלך החציון השני של השנה, יקים משרד הבריאות גוף לאומי לתכנון כח אדם, תוך מתן דגש על תכנון רופאים. זאת על מנת לבצע תכנון לאומי ארוך טווח של כח אדם רפואי ובכלל זה גם בתחום טיפול נמרץ ילדים. הקמת גוף זה הינה ביטוי לשינוי תפיסה מהותי בגישה לסוגיה זו.

המשרד יעודד יציאה להתמחות ברפואת טיפול נמרץ ילדים, בכלים העומדים לרשותו.

בנוסף, הקצה משרד הבריאות תקנים לקופות החולים מתוך מטרה לעודד הכשרת מתמחים כולל ברפואת ילדים ובמקצועות על בתחום רפואת ילדים.

תהליך רישום המתמחים, שהחל בינואר השנה, זכה להצלחה ומאפשר לייצר תמונת מצב מקצועית כבסיס לתכנון כחלק ממהלך לאומי של תכנון כוח אדם רפואי בכלל המקצועות.

 

מיטות שיקום: מתוכננת תוספת מיטות שיקום לילדים בצפון ויחד עם זאת, יתקיים במסגרת תכנון מיטות ארוך טווח תהליך של מיפוי צרכים ותעדוף גם בתחום שיקום ילדים. אגף השיקום במשרד הבריאות גיבש נוהל מקיף שמתייחס לאופן ההפניה לשיקום באופן כולל, בקרב מבוגרים וילדים.

אגף השיקום ממשיך לפעול להוצאתו של הנוהל ותיבדק האפשרות להוסיף לנוהל זמני המתנה מרביים לטיפול. תיבדק האפשרות להוסיף התייחסות ספציפית לשיקום ילדים, לרבות קביעת זמן המתנה מרבי לקבלה לשיקום.

 

זמני המתנה לניתוחים שכיחים וביצוע הניתוחים בבי”ח פרטיים: התכנית לקיצור תורים הביאה להסטת פעילות שנעשתה בעבר במימון פרטי לפעילות במימון ציבורי (של קופות החולים), מתוך הבנה כי קיימת תשתית ניתוחים זמינה ויש לנצלה לטובת המטופלים.

 

 

התייחסות משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה בנושא השימוש בחומרי הדברה בירקות ובפירות – ביקורת מעקב

משרד הבריאות פועל בדרכים רבות כדי לצמצם את מידת השימוש בחומרי הדברה מזיקים בישראל ולהגיע ליעד, וכך לצמצם את חשיפת הצרכן הישראלי לשאריות חומרי הדברה, כאשר משרד הבריאות אחראי על הפירות והירקות רק מרגע הגעתם לשוק.

 

הדבר כולל ביצוע סקרים שונים לאיסוף נתונים בנושא כדי לקדם הפחתה בשימוש בחומרי הדברה, וכן המשרד שותף בוועדה הבוחנת את המידע החדש בנוגע לחומרי הדברה וההשפעות הבריאותיות שלהם. בנוסף, המשרד מבצע הסברה והדרכה של עוסקים במזון, ניטור שאריות חומרי הדברה בשווקים, קידום הערכה מחדש של חומרי הדברה פעילים (רוויזיות), ופיקוח משמעותי בייבוא ובשיווק. משרד הבריאות ימשך לקדם את שיתוף פעולה עם משרד החקלאות להשגת היעדים.

 

יש לציין שבמסגרת חוק ההסדרים האחרון נקבע אימוץ של החקיקה האירופאית לעניין שאריות חומרי הדברה, אך פירות וירקות טריים הוחרגו לדרישת משרד החקלאות, כלומר החקיקה האירופאית תחול עבור מזון מעובד. משרד הבריאות בתהליך שגם נושא ההדברה יוסדר בחקיקה.

 

הקמת פלטפורמה קבועה להערכה מחדש של חומרי הדברה הנמצאים בשימוש בישראל, הינה הדרך לצמצם הפער הקיים בישראל ביחס לעולם ובייחוד ביחס לאירופה. המשרד הציג עמדה בנושא זה המושתתת על אימוץ מבוסס ניהול סיכונים, הכולל התייחסות להשפעות בריאותיות ולצרכים חקלאיים יחודיים בישראל. גם בהערכה מחדש של חומר הדברה יש לפעול בהתאם להמלצות הוועדה שכוללת נציגי משרד הבריאות, הגנת הסביבה ונציגים של משרד החקלאות, ושבוחנת את כלל המידע העדכני ועושה זאת לאחר דיון עם כל הגורמים הרלבנטיים ומתוך בחינת כלל ההיבטים – השפעות בריאותיות, השפעות סביבתיות והיבטים חקלאיים.

 

בנוסף, יש לקדם יעד לצמצום אחוז החריגות בשאריות חומרי הדברה במזון ב-50% תוך חמש שנים. משרד הבריאות מאמין שאימוץ ואכיפה לפי רגולציה אירופית בהתאמות לאומיות יוביל לצמצום אחוז החריגות כאמור.

 

 

התייחסות משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה בנושא הדוחות הכספיים של מדינת ישראל

הדוחות הכספיים של משרד הבריאות הוא מהמורכבים שבדוחות הכספיים במשרדי הממשלה. הדוחות של המשרד ערוכים בהתאם לתקני חשבונאות ממשלתיים המפורסמים על ידי המוסד הישראלי לתקינה בחשבונאות ממשלתית. תקנים אלה מבוססים על תקני חשבונאות בינלאומיים למגזר הציבורי (IPSAS).

הדוח הכספי של משרד הבריאות מאחד בתוכו את הדוחות הכספיים הבאים: דוח כספי משרד ראשי ו-7 לשכות בריאות, 11 מרכזים רפואיים כלליים המאחדים בדוחותיהם את תאגידי הבריאות, 8 בתי חולים פסיכיאטרים, ו-5 בתי חולים גריאטריים.

 

הדוח הכספי של משרד הבריאות וכלל הדוחות המאוחדים אליו – מבוקרים על ידי משרדי רואי חשבון חיצוניים ונותנים חוות דעת בהתאם לכללים המקובלים. בימים אלו נבנית תכנית עבודה בשיתוף אגף מערכות המידע במשרד הבריאות לשינויים במערכות הכספיים שיתאימו לדרישות הבקרה של חשב המשרד בהתאם לנדרש בהנחיות ובתכ”ם.

 

 

התייחסות משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה בנושא הביקורת הפנימית בשירות המדינה

משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בעבודת ביקורת הפנים. משרד הבריאות מקיים דיונים כנדרש בכל דו”ח ביקורת. מנכ”ל משרד הבריאות האציל את הסמכות למשנה למנכ”ל לעמוד בראשות הוועדה לתיקון ליקויים, הן לגבי הביקורת הפנימית והן לגבי דוחות מבקר המדינה, כפי שמאציל סמכות בעשרות נושאים נוספים. יצוין שבמשרד הבריאות לעיתים אף השר עורך דיונים בדוחות ביקורת.

 

עדכון 16/05/2023

התייחסות משרד הבריאות לדוח מבקר המדינה בנושא הנגשת שירותי ממשל בעידן הדיגיטלי
משרד הבריאות משקיע מאמצים רבים בהנגשת מידע לציבור ובכלל זה גם באתר המשרד. המשרד מפתח את הנכסים הדיגיטליים (אתרים, טפסים, מחשבונים ואפליקציות) בשפות עברית, ערבית, אנגלית ורוסית, כאשר אלו מפותחים בהתאם לתקנות הנגישות. כל המסמכים המפורסמים באתר עוברים התאמה לכללי הנגישות ובשנה האחרונה כ-70,000 עמודים שפורסמו בעבר עברו התאמה והועלו לאתר נגישים.
בנוסף, משרד הבריאות הנגיש באופן דיגיטלי את כל זכאויות הבריאות שנותנות קופות החולים, בסל הבסיס ובביטוח המשלים, זאת באמצעות אתר ‘כל הבריאות’, שנועד לתת תמונה עדכנית ומדויקת ככל הניתן ביחס לזכאויות המבוטח.

בנושא התקשרויות בפטור ממכרז בתחום התקשוב
לאחר בחינת מהות ההזמנות מצא משרד הבריאות כי אין מקום לחשש שהועלה בביקורת להתאמת היקף ההזמנות לגבול הפטור ממכרז, המשרד ימשיך להקפיד להוציא הזמנות בהתאם להיקף הנדרש ללא התאמה מיוחדת לגבול הפטור.

 

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה