קרדיולוגיה

תוצאות חיוביות להוספת Alirocumab לטיפול בסטטינים בעצימות גבוהה כנגד טרשת עורקים בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית (Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הוספת Alirocumab (פראלואנט) לטיפול בסטטין בעצימות גבוהה הוביל לנסיגה משמעותית של נגע טרשתי בעורק הכלילי והתייצבות הנגע הטרשתי בבדיקת CCTA (או Coronary Computed Tomographic Angiography) בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית ללא מחלה קרדיווסקולארית טרשתית קלינית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מחקרים קודמים להערכת ההשפעה של Alirocumab, מעכב PCSK-9 על עומס נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השינויים בנגעים טרשתיים בעורקים הכליליים ואת המאפיינים של הנגע הטרשתי לאחר טיפול ב- Alirocumab ע”י הערכה כמותית והערכת המאפיינים של נגעים טרשתיים לאורך העץ הכלילי באמצעות בדיקת CCTA בחולים אסימפטומטיים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית תחת טיפול במינון מקסימאלי נסבל של סטטין, עם או ללא Ezetimibe.

מדובר במחקר בשלב IV, בתווית-פתוחה, רב-מרכזי, להערכת השינויים בעומס נגעים טרשתיים בעורקים כליליים ומאפייני הנגעים הטרשתיים לאחר 78 שבועות טיפול ב- Alirocumab בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית ללא מחלה קרדיווסקולארית טרשתית קלינית. המשתתפים השלימו בדיקת CCTA בתחילת המחקר ושוב לאחר 78 שבועות. כל חולה קיבל Alirocumab במינון 150 מ”ג כל 14 ימים בשילוב עם סטטין בעצימות גבוהה.

התוצא העיקרי היה השינוי בעומס נגעים טרשתיים בעורקים הכליליים והמאפיינים של הנגעים הכליליים ע”י כימות ואפיון הנגעים הטרשתיים לאורך העץ הכלילי בהתאם לבדיקות CCTA.

בסיכומו של דבר, 104 חולים השלימו את המחקר (גיל חציוני של 53.3 שנים, 51.9% נשים).

מהנתונים עולה כי חציון רמות LDL עמד על 138.9 מ”ג/ד”ל בתחילת המחקר ועל 45 מ”ג/ד”ל בתום המעקב (p<0.001). עוד זוהה שינוי משמעותי במאפייני טרשת עורקים כליליים, כולל עליה בחלק המסויד (עליה של 0.3%, p<0.001) ופיברוטי (עליה של 6.2%, p<0.001), בליווי ירידה באחוז פיברו-שומני (ירידה של 3.9%, p<0.001) ובחלק הנמקי של הנגע הטרשתי (ירידה של 0.6%, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של הוספת Alirocumab לטיפול בסטטינים בעצימות גבוהה כנגד תהליכי טרשת עורקים כליליים בחולים אסימפטומטיים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית.

Circulation, Apr 3, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה