היעילות והבטיחות של Evolocumab בשלב מוקדם של תסמונת כלילית חדה (Cureus)

כולסטרול

במאמר שפורסם בכתב העת Cureus מדווחים חוקרים מערב הסעודית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התחלת טיפול ב-Evolocumab (רפאטה) בשלב מוקדם לאחר אבחנה של תסמונת כלילית חדה מלווה בירידה משמעותית בריכוז חלקיקי LDL ואינה מלווה בסיכון מוגבר לאירועים חריגים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת עורקים כלילית, שביטויה העיקרי הינו תסמונת כלילית חדה, עדיין מהווה גורם מוביל לתמותה ברחבי העולם. עליה בריכוז חלקיקי LDL משנית ל-PCSK9 במהלך ולאחר תסמונת כלילית חדה מציבה את המטופלים בסיכון גבוה לסיבוכים נוספים. Evolocumab הינו מעכב PCSK9 המלווה בירידה משמעותית בריכוז LDL דרך עיכוב מסלול זה.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים קודמים בספרות הרפואית להערכת היעילות והבטיחות של Evolocumab בהשוואה לטיפולים אחרים להפחתת רמות שומנים בדם או פלסבו. הם השלימו חיפוש מקיף בספרות הרפואית באוקטובר 2022, כאשר כלל חיפוש במאגרי PubMed, MEDLINE, Cochrane ו-Science.

החיפוש הוביל לזיהוי ראשוני של 2,546 מחקרים אפשריים ולאחר הוצאת מחקרים שלא ענו על קריטריוני הסקירה, החוקרים התמקדו ב-8 מחקרים אקראיים ומבוקרים שנכללו במטה-אנליזה.

מניתוח הנתונים עולה כי הטיפול ב- Evolocumab לווה בירידה משמעותית בריכוז LDL בתוך 8 שבועות לאחר תסמונת כלילית חדה, בהשוואה לפלסבו. התוצאות היו דומות בהערכת תוצאות הטיפול בשלב תת-אקוטי של תסמונת כלילית חדה (הבדל ממוצע מתוקן של 1.95- רווח בר-סמך 95% של 2.29- עד 1.62-).

מטה האנליזה לא הדגימה קשר מובהק סטטיסטית בין הסיכון לאירועים חריגים, אירועים חריגים חמורים וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים עקב טיפול ב- Evolocumab לעומת פלסבו (סיכון יחסי של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 0.99-1.08).

החוקרים מסכמים וכותבים כי התחלה מוקדמת של טיפול ב- Evolocumab לאחר אבחנה של תסמונת כלילית חדה מלווה בירידה משמעותית בריכוז LDL ואינה מלווה בסיכון מוגבר לאירועים חריגים לעומת פלסבו.

Cureus, Feb 27, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה