קרדיולוגיה

מדד מסת גוף אימהי ועליה מהירה במשקל בינקות מלווים בסיכון מוגבר להשמנה בילדות (Pediatrics)

עליה מהירה במשקל בינקות ומדד מסת גוף אימהי לפני היריון משחקים תפקיד חשוב בסיכון להתפתחות השמנת-יתר בילדות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד מסת גוף אימהי לפני היריון ועליה מהירה במשקל הגוף במהלך הינקות מלווים בסיכון מוגבר להשמנת-יתר בילדות. הם שיערו כי קיימת אינטראקציה בין מדד מסת גוף לפני היריון ועליה מהירה במשקל הגוף בינקות המובילה לעליה נוספת בסיכון להשמנת-יתר בילדות.

מדגם המחקר כלל 414 זוגות אם-תינוק ממחקר Healthy Start Study, מחקר עוקבה תצפיתי. עליה מהירה במשקל הגוף הוגדרה כעליה של 0.67 ומעלה במדד סטיות תקן של משקל מתוקן לגיל מהלידה ועד לאחר 3-7 חודשים. הערכת הרכב הגוף נקבעה בגילאי 4-7 שנים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין מדד מסת גוף לפני היריון, עליה מהירה במשקל במהלך הינקות והאינטראקציה של שני מדדים אלו עם השמנה בילדות.

החוקרים מדווחים כי ב-77 תינוקות (18.6%) תועדה עליה מהירה במשקל הגוף במהלך הינקות. מדד מסת גוף אימהי לפני היריון ועליה מהירה במשקל הגוף במהלך הינקות נקשרו בקשר חיובי עם מדד סטיות תקן של מדד מסת הגוף ואחוז מסת שומן.

עליה מהירה במשקל הגוף הגדילה את הקשר בין מדד מסת גוף אימהי לפני היריון ומדד סטיות תקן של מדד מסת גוף, בעיקר בבנות. בבנות עם חשיפה להשמנה אימהית ועליה מהירה במשקל הגוף במהלך הינקות תועד מדד מסת גוף ממוצע באחוזון 94 (עליה של 1.50 במדד סטיות תקן של מדד מסת הגוף), בהשוואה לאלו עם מדד מסת גוף תקין לפני ההיריון וללא עליה מהירה במשקל הגוף (מדד מסת גוף ממוצע בילדות באחוזון 51).

עליה מהירה במשקל הגוף הדגימה השפעה חלשה יותר על הקשר בין מדד מסת גוף לפני היריון ואחוז מסת שומן.

תקנון להיסטוריית הנקה או צריכה קלורית יומית בילדות לא השפיעו משמעותית על הממצאים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על חשיבות מדד מסת גוף אימהי לפני היריון ועליה מהירה במשקל במהלך הינקות על הסיכון להשמנה בילדות. לאור זאת, הם ממליצים לרופאי ילדים לעקוב אחר תינוקות עם עליה מהירה במשקל, בפרט בנוכחות היסטוריה של השמנת-יתר אימהית, במטרה להפחית את הסיכון להשמנת-יתר.

Pediatrics, Apr 5, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה