מדדי לחץ דם מאוזנים טוב יותר במהלך חודשי האביב והקיץ (J Hypertens)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Hypertension מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם יתר לחץ דם חל שיפור בערכי לחץ דם ואיזון לחץ דם במהלך חודשי האביב והקיץ, אם כי לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, לטמפרטורת הסביבה לא הייתה השפעה משמעותית על השינוי בלחץ הדם.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לאפיין את השונות העונתית באיזון לחץ דם באוכלוסיית ארצות הברית וכן לבחון מדדים הקשורים בלחץ הדם במטרה לקבוע את הקשר בין טמפרטורת הסביבה ובין שינויים באיזון לחץ הדם.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ב-26 מערכות בריאות מ-21 מדינות, במטרה לקבוע את מדדי לחץ דם לפי רבעונים בין ינואר 2017 ועד מרץ 2020. הם כללו חולים עם לפחות ביקור אמבולטורי אחד במהלך תקופת המדידה ואבחנה של יתר לחץ דם במהלך ששת החודשים הראשונים או לפני תקופת המדידה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת שינויים באיזון לחץ דם, שיפור בלחץ הדם, הגברת טיפול תרופתי, ירידה ממוצעת בלחץ דם סיסטולי לאחר הגברת טיפול תרופתי לאורך רבעונים והקשר עם טמפרטורת הסביבה.

מבין כ-1.8 מיליון חולים עם יתר לחץ דם, רובם מעל גיל 65 שנים (52.2%), קרוב לשני-שליש (64.8%) אובחנו עם יתר לחץ דם בשלב ½.

מהנתונים עולה כי שיעורי איזון לחץ דם היו הגבוהים ביותר ברבעונים 2 ו-3, והנמוכים ביותר ברבעונים 1 ו-4. הרבעון השני לווה בשיעור הגבוה ביותר של שיפור במדדי לחץ דם (31.95%) ובירידה הגדולה ביותר בלחץ הדם הסיסטולי לאחר הגברת טיפול תרופתי (16 מ”מ כספית). ברבעון השלישי תועד השיעור הגבוה ביותר של איזון לחץ דם (62.25%) והשיעור הנמוך ביותר של הגברת טיפול תרופתי (9.73%). התוצאות נותרו ללא שינוי במודלים מתוקנים.

החוקרים מדווחים על קשר בין טמפרטורה ממוצעת ובין מדדי איזון לחץ דם במודלים לא-מתוקנים, אך הקשרים נחלשו לאחר תקנון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהמחקר הארצי הגדול עולה כי שיעורי איזון לחץ דם השתפרו במהלך חודשי האביב והקיץ, אך לא נמצא קשר בין טמפרטורת הסביבה ובין איזון לחץ דם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

J Hypertens, May 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה