הבדלים מגדריים באבחנה ותוצאות טיפול באוטם לבבי חד (Am J Heart Assoc)

למרות שיפור שחל בשנים האחרונות לצמצום ההבדלים המגדריים באבחנה וטיפול באוטם לבבי עם עליות מקטע ST, מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association עולה כי עדיין קיימים הבדלים בין גברים ונשים בהערכה האבחנתית ופרוצדורות רה-וסקולריזציה כנגד אוטם לבבי עם עליות ST (או STEMI) וללא עליות ST (או NSTEMI).

החוקרים אספו נתונים אודות למעלה מ-9 מיליון עם חולים עם אוטם לבבי חד (39% נשים; 72% עם NSTEMI) ממדגם National Inpatient Sample בין 2005 עד 2019 בחנו הבדלים מגדריים לאורך חמש תקופות בנות שלוש שנים.

מבין החולים עם NSTEMI, 42% היו נשים; מבין החולים עם STEMI, 32% היו נשים.

בקרב חולים עם NSTEMI, החוקרים זיהו ירידה קטנה בהבדלים המגדריים בשימוש בכלל בדיקות אבחנתיות אנגיוגרפיות עד לתקופה החמישית לעומת התקופה הראשונה (p<0.01). עם זאת, לא תועד שינוי בהבדלים המגדריים בשיעורי התערבות כלילית מילעורית (p=0.16) וזוהה הבדל גדול בשיעורי ניתוחי מעקפים של העורקים הכליליים (p<0.01). יתרה מזאת, בחולים עם NSTEMI, יחס הסיכון המתוקן לתמותה באשפוז היה גבוה יותר לאחר ניתוח מעקפים בנשים לעומת גברים.

בקרב חולים עם STEMI, החוקרים זיהו ירידה בהבדלים המגדריים בשימוש בבדיקות אבחנתיות אנגיוגרפיות (p<0.05), התערבות כלילית מילעורית (p<0.05) וניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (p<0.05). יחס הסיכון המתוקן לתמותה באשפוז היה גבוה יותר בחולים עם STEMI לאחר התערבות כלילית מילעורית וניתוח מעקפים בנשים לעומת גברים.

החוקרים כותבים כי הם זיהו שיפור משמעותי הרבה יותר גדול בהבדלים המגדריים בשיעורי כלל הבדיקות האבחנתיות האנגיוגרפיות, התערבויות כליליות מילעוריות וניתוחי מעקפים של העורקים הכליליים בחולים עם STEMI. למרות מגמות אלו, עדיין קיימים הבדלים מגדריים בשימוש בפרוצדורות אלו, הן בחולים עם NSTEMI והן בחולים עם STEMI.

Am J Heart Assoc, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה