קרדיולוגיה

הגבלה מתונה של צריכת מלח בתזונה עשויה לשפר את לחץ הדם ומצב הרוח בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הגבלה מתונה של צריכת המלח בתזונה עשויה לשפר את לחץ הדם והבריאות הנפשית של חולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היפראלדוסטרוניזם ראשוני הינה סיבה נפוצה ליתר לחץ דם. עודף אלדוסטרון בשילוב עם צריכת מלח מוגברת בתזונה מגבירים את הנזק ללב וכלי הדם, למרות המלצה לטיפול באנטגוניסטים לקולטן למינרלוקורטיקואידים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של הגבלה מתונה של צריכת מלח בתזונה על לחץ הדם ועל השינויים הפיזיולוגיים הנלווים, כולל הבריאות הנפשית.

מדגם המחקר כלל 41 חולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני תחת משטר טיפול יציב לאיזון לחץ דם, שכלל אנטגוניסטים לקולטן למינרולקורטיקואידים. המשתתפים הקפידו על הגבלת מלח בתזונה לאורך 12 שבועות עם הדרכה תזונתית מובנית וסיוע אפליקציה למכשיר הנייד. צריכת מלח והיענות להנחיות נבחנו כל ארבעה שבועות באמצעות הערכת הפרשת מלח בשתן לאורך 24 שעות ופרוטוקולי תזונה. שאלונים ייעודיים שימשו להערכת הבריאות הנפשית.

מהנתונים עולה כי צריכת מלח בתזונה פחתה משמעותית מ-9.1 ל-5.2 גרם ביום בתום המחקר. במקביל, נרשם שיפור משמעותי במדדי לחץ דם סיסטולי (130 לעומת 121 מ”מ כספית) ולחץ דם דיאסטולי (84 לעומת 81 מ”מ כספית).

הגבלת צריכת מלח בתזונה לוותה בירידה משמעותית של 1.4 ק”ג במשקל הגוף, שיפור בלחץ דופק (46 לעומת 40 מ”מ כספית) והתנרמלות תסמינים דיכאוניים לפי מדד PHQD (p<0.05).

הגבלת מלח, רמות קורטיזול לאחר מבחן דיכוי דקסמתזון ומינון חסמי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון נקשרו באופן בלתי-תלוי עם הפחתת לחץ הדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הגבלה מתונה של צריכת מלח בתזונה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני הפחיתה משמעותית את לחץ הדם ותסמיני דיכאון. יתרה מזאת, ממצאי המחקר מדגישים כי חסימה הולמת של ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון עשויה להגביר את השפעות הגבלת צריכת מלח על לחץ הדם והסיכון למחלות לב וכלי דם.

J Intern Med, March 22, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה