קרדיולוגיה

היסטוריה של מחלת עורקים היקפית מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בחולים עם תסמונת כלילית חדה (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי חדש, מהן עולה כי היסטוריה של מחלת עורקים היקפית מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בקרב חולים עם תסמונת כלילית חדה סיכון מוגבר להישנות מחלות לב וכלי דם. מחלת עורקים היקפית עשויה לזהות חולים בסיכון גבוה מאוד בהם תתכן התועלת הגדולה ביותר למאמצי מניעה שניונית מואצים.

החוקרים בחנו את ההשפעה של מחלת עורקים היקפית על הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (משלב של אוטם לבבי, אירוע מוחי ותמותה מכל-סיבה) כמו גם אירועי דמם מג’ורי בקרב חולים עם תסמונת כלילית חדה במחקר SPUM (או Special Program University Medicine) . ניתוח רב-משתני שימש להערכת הקשר בין כל משתנה ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כמו גם סמני דלקת וסמנים חדשים של תהליכים טרשתיים.

מדגם המחקר כלל 4,787 חולים עם תסמונת כלילית חדה, מהם 285 חולים (6%) עם מחלת עורקים היקפית.

חולים עם מחלת עורקים היקפית היו מבוגרים יותר (p<0.001), עם מחלת לב וכלי דם מבוססת וסימנים לדלקת עיקשת מוגברת (hs-CRP של 23.6 לעומת 46.5 מ”ג/ליטר, p<0.001 ומדד sFlt-1, 1,399.5 לעומת 1,047.2 ננוגרם/ליטר, p=0.018).

שיעורי התמותה באשפוז (3.2% לעומת 1.4%, p=0.022) וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (5.6% לעומת 3.0%, p=0.017) היו גבוהים יותר בקרב חולים עם מחלת עורקים היקפית.

הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר שנה אחת (18.6% לעומת 7.9%, p<0.001) נותר גבוה יותר גם לאחר תקנון לערפלנים (יחס סיכון מתוקן של 1.53, p=0.005). לא תועדו הבדלים בשיעור אירועי דמם מג’ורי (יחס סיכון מתוקן של 1.18, p=0.512).

למרות שמחלת עורקים היקפית ניבא סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, בחולים עם מחלת עורקים היקפית תועד שיעור נמוך יותר של מרשמים לטיפול תרופתי למניעה שניונית בעת השחרור מבית החולים. 

החוקרים מסכמים וכותבים כי מחקר עולם-אמיתי זה מעיד כי מחלת עורקים היקפית הינה סמן לסיכון גבוה מאוד להישנות מחלות לב וכלי דם ומלווה בדלקת מוגברת ועיקשת, סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ללא סיכון מוגבר לדימום מג’ורי. לאור זאת, היסטוריה של מחלות עורקים היקפית עשויה לסייע בזיהוי חולים עם תסמונת כלילית חדה בסיכון גבוה מאוד בהם יש מקום למאמצים נרחבים יותר למניעה שניונית.

Int J Cardiol. 2023 Mar 21

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה