קרדיולוגיה

מכשיר CPAP עשוי למנוע שינויים במבנה ותפקוד הלב בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ותסמונת מטבולית (Obesity)

במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם תסמונת מטבולית ודום נשימה חסימתי בשינה, טיפול במכשיר CPAP (או Continuous Positive Airway Pressure) לאורך שישה חודשים מנע רימודלינג של הפרוזדור ועשוי להגדיל את הסיכוי להפיכות הפרעה בתפקוד דיאסטולי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את החשיבות של טיפול כנגד דום נשימה חסימתי בשינה על רימודלינג של הלב והפרעה בתפקוד דיאסטולי בחולים עם תסמונת מטבולית. הם השלימו ניתוח של מחקר אקראי ומבוקר שכלל חולים עם אבחנה לאחרונה של תסמונת מטבולית ודום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-קשה, אשר טופלו במכשיר CPAP או פלסבו למשך שישה חודשים. המשתתפים במחקר הוזמנו להשלים בדיקת אקו-לב.

מדגם המחקר כלל 99 משתתפים (79% גברים; גיל ממוצע של 48 שנים; מדד מסת גוף של 33 ק”ג/מ2)  אשר השלימו את המחקר.

בתום המעקב, בזרוע הפלסבו תועדה עליה משמעותית בקוטר הפרוזדור: מ-39.5 מ”מ ל-40.5 מ”מ (P=0.003), בעוד שבקרב אלו שטופלו במכשיר CPAP לא נרשמה עליה בקוטר הפרוזדור: 40.0 מ”מ בתחילת המחקר ו-40.0 מ”מ בתום המעקב (P=0.194).

מבין החולים עם הפרעה בתפקוד דיאסטולי בתחילת המחקר, בקרוב למחצית תועדה נסיגה של ההפרעה הדיאסטולית עם מכשיר CPAP, זאת בהשוואה לשני חולים בלבד בזרוע הפלסבו (p=0.039).  מניתוח סטטיסטי עלה כי הסיכוי להפיכות ההפרעה בתפקוד הדיאסטולי היה גבוה פי 6.8 עם שימוש במכשיר CPAP, בהשוואה לפלסבו (p=0.025).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על ההשפעה החיובית של מכשיר CPAP על רימודלינג של הפרוזדור והפרעה בתפקוד דיאסטולי  בחולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ותסמונת מטבולית.

Obesity, Feb 28, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה