קרדיולוגיה

מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל מנבא ירידה באיכות השריר בחולים תחת טיפול כימותרפי (מתוך כנס ה-ACC)

מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל מלווה בסיכון מוגבר לשינויים שליליים באיכות השריר בנשים עם סרטן שד או חולים עם לימפומה תחת טיפול כימותרפי באנתרציקלינים, כך עולה מתוצאות מחקר PREVENT-WF-98213 שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שורדי סרטן שקיבלו טיפול כימותרפי על-בסיס אנתרציקלינים בסיכון מוגבר להפרעה בתפקוד קרדיווסקולארי וירידה במקטע פליטה של חדר שמאל על-רקע הטיפול האונקולוגי, התורמים לסיכון מוגבר להתפתחות אי-ספיקת לב.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר מקרה-ביקורת שכלל 44 חולים שטופלו באנתרציקלינים בשל סרטן שד או לימפומה (גיל ממוצע של 52 שנים; 93% נשים) וחולקו לקבלת Atorvastatin במינון 40 מ”ג ביום, או פלסבו. בתחילת המחקר, ב-16 חולים תועדה ירידה במקטע הפליטה של חדר שמאל, כאשר ב-28 חולים לא תועדה ירידה דומה במקטע הפליטה.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את השינויים באיכות השריר במהלך 24 חודשים בחולים שקיבלו טיפול אונקולוגי וקבעו אם ישנם הבדלים בשינויים באיכות השריר בין חולים עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל.

בתחילת המחקר ולאחר 24 חודשים, המשתתפים השלימו בדיקת MRI של הלב להערכת מקטע הפליטה של חדר שמאל והרכב בטני. הם חישבו את היחס בין שומן תוך-שרירי ובין שריר שלד, כמדד לאיכות השריר.

לפני קבלת טיפול כימותרפי, תועדו מדדים דומים במדדי שריר שלד, שומן תוך-שרירי, יחס בין שומן תוך-שרירי ושריר השלד בין הקבוצות.

לאחר 24 חודשים, שריר השלד ירד ב-2% (p=0.47), שומן תוך-שרירי עלה ב-32% (p<0.001) ויחס בין שומן תוך-שרירי ושריר השלד עלה ב-38% (p=0.005), בכלל המשתתפים, שינויים שהובילו לירידה באיכות השריר.

לאחר 24 חודשי טיפול כימותרפי, שינויים בשומן תוך-שרירי (3.4 סמ”ר לעומת 1.2 סמ”ר, p=0.049) ויחס בין שומן תוך-שרירי ובין שריר השלד (0.14 לעומת 0.04, P=0.03) היו גדולים יותר בקרב חולים עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל, בהשוואה לאלו ללא ירידה במקטע הפליטה.

החוקרים מדווחים כי בחולים עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל השומן התוך-שרירי היה גדול יותר (11.4 סמ”ר לעומת 9 סמ”ר, p=0.032), כמו גם היחס בין שומן תוך-שרירי ובין שריר השלד (0.42 לעומת 0.32, p=0.03) לאחר 24 חודשים בהשוואה לחולים ללא מקטע פליטה של חדר שמאל.

ממצאי המחקר מעידים כי איכות השריר יורדת במהלך טיפול באנתרציקלינים והירידה בולטת יותר באלו עם ירידה בולטת יותר במקטע הפליטה של חדר שמאל. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם הירידה באיכות השריר מקדימה את הופעת אי-ספיקת לב ולבחון גישות לשמירה על איכות השריר במהלך טיפול אונקולוגי.

מתוך כנס ה-ACC

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה