קרדיולוגיה

עדויות חדשות תומכות במהלך השפיר של מיוקרדיטיס בחולים עם מחלת מעי דלקתית (Int J Cardiol)

חולים עם מחלת מעי דלקתית עלולים לפתוח דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס), אשר עשויה לנבוע מתהליך זיהומי, חיסוני, או על-רקע טיפול ב-Mesalamine. מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי עם טיפול נכון בחולים תתכן החלמה ספונטאנית במקרים אלו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות המאפיינים הקליניים של חולים המפתחים מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית, בפרט במקרים עם הוכחה בביופסיה של דלקת אנדומיוקרדיאלית. מטרות המחקר הנוכחי כללו תיאור המאפיינים הקליניים של חולים עם אבחנה של מיוקרדיטיס ומחלת מעי דלקתית במרכז יחיד והשלמת סקירה שיטתית של הספרות הרפואית לזיהוי מקרים דומים.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות חולים שהיו במעקב במרפאה קרדיו-אימונולוגית וגסטרואנטרולוגית בבית חולים של אוניברסיטת פדואה, במטרה לזהות חולים עם אבחנה של מיוקרדיטיס ומחלת מעי דלקתית. בנוסף, הם השלימו סקירה שיטתית של הספרות הרפואית בנושא.

מדגם המחקר כלל 104 חולים, כולל 21 חולים מהמרכז הרפואי של החוקרים ו-83 חולים שזוהו בסקירת הספרות שהשלימו החוקרים.

מהנתונים עולה כי מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית נפוצה יותר בחולים צעירים יותר (גיל חציוני של 31 שנים), בגברים (72%) ומתאפיינת בעיקר בתמונה קלינית דמוית- אוטם לבבי (58%), במהלך התלקחות מחלת מעי דלקתית (67%). ברוב הגדול של המקרים (87% מהמקרים) תואר מהלך שפיר של מיוקרדיטיס בחולים עם מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית.

למרות המהלך השפיר ברוב הגדול של החולים, חלקם פיתחו מיוקרדיטיס של תאי ענק, נדרשו לטיפול לדיכוי חיסוני ופיתחו מהלך כרוני או אף פטאלי.

החוקרים מציינים כי אין הוכחות היסטולוגיות משמעותיות לרגישות-יתר ל-Mesalamine ועולה רושם להערכת-יתר של שיעורי היארעות מקרי מיוקרדיטיס על-רקע הטיפול התרופתי.

ממצאי המחקר מעידים כי מיוקרדיטיס על-רקע מחלת מעי דלקתית, במידה ומטופלת היטב, עשויה להדגים מהלך שפיר ספונטאני. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים במטרה לזהות גורמים המנבאים פרוגנוזה שלילית באוכלוסייה זו.

Int J Cardiol, Apr 1, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה