שינויים בתפקודי התריס במהלך מגפת הקורונה (Front Endocrinol)

קורונה

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה, מהן עולה כי בהשוואה לביקורות בריאות, בחולים עם COVID-19 תועדה ירידה ברמות TSH ו-fT3 ועליה ברמות fT4, בדומה לחולים עם דלקת ריאות שאינה משנית לזיהום בנגיף הקורונה. עוד עולה מהנתונים כי השינויים בתפקודי התריס היו תלויים בחומרת הזיהום הנגיפי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהום בנגיף קורונה עשוי להשפיע על תפקודי התריס. עם זאת, שינויים בתפקודי התריס בחולים עם COVID-19 לא תוארו היטב בעבר. בסקירה השיטתית ומטה-אנליזה השלימו החוקרים הערכה של רמות הורמוני תריס בחולים עם COVID-19, בהשוואה לחולים עם דלקת ריאות שאינה משנית ל-COVID-19 וביקורות בריאות במהלך מגפת הקורונה.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים מאנגליה וסין לזיהוי מחקרים שבחנו את תפקודי התריס בחולים עם זיהום בקורונה, בהשוואה לחולים עם דלקת ריאות שאינה עקב COVID-19 ובהשוואה לביקורות בריאות. תוצאים משניים כללו את דרגות החומרה ואת הפרוגנוזה של חולים עם COVID-19.

הסקירה כללה 5,873 חולים ומהנתונים עולה כי רמות TSH ו-fT3 היו נמוכות יותר משמעותית בחולים עם COVID-19 ובאלו עם דלקת ריאות שאינה משנית ל-COVID-19, בהשוואה לביקורות בריאות (p<0.001), בעוד שרמות fT4 היו גבוהות יותר משמעותית (p<0.001).

בחולים עם COVID-19 שאינה חמורה, בהשוואה לאלו עם מחלה חמורה, תועדו רמות גבוהות יותר משמעותית של TSH (p=0.002) ו-fT3 (p<0.001). מהשוואת חולים ששרדו ואלו שלא שרדו עלה כי ההבדל הממוצע המתוקן ברמות TSH עמד על 0.29 (p=0.006), עם הבדל של 1.11 ברמות fT3 (p<0.001) והבדל של 0.22 ברמות fT4 (p<0.001).

בקרב חולים שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ, בקרב אלו ששרדו תועדו רמות fT4 גבוהות יותר משמעותית (הבדל ממוצע מתוקן של 0.47, p=0.003) ורמות גבוהות יותר של fT3 (הבדל ממוצע מתוקן של 0.51, p=0.001), בהשוואה לאלו שלא שרדו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במהלך זיהום בנגיף הקורונה ייתכנו שינויים בתפקודי התריס, הדומים לאלו המתוארים בחולים עם דלקת ריאות שאינה משנית לקורונה. השינויים בתפקודי התריס היו קשורים עם חומרת הזיהום הנגיפי ולתפקודי התריס, בעיקר רמות fT3, חשיבות משמעותית בחיזוי הפרוגנוזה של החולים.

Front Endocrinol, Feb 13, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה