קרדיולוגיה

מדד חדש מסייע ניבוי הסיכון לדימום מג’ורי בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים (Int J Cardiol)

מדד חדש בשם Alfalfa-MB, המבוסס על שבעה משתנים קליניים, עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לדימום מג’ורי תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים בחולים עם פרפור פרוזדורים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות גורמים הקשורים עם אירועי דמם מג’ורי בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים וליצור מודל מנבא אשר יסייע בהערכה קלינית של הסיכון לדימום מג’ורי.

במדגם הפיתוח נכללו 4,209 חולים משבעה מרכזים שונים ובמדגם הוולידציה של המודל המוצע נכללו 1,800 חולים מ-12 מרכזים רפואיים.

מניתוח הנתונים עולה כי גיל מעל 65 שנים, היסטוריה של דימום, אנמיה, מחלת כלי דם, טיפול נוגד-טסיות/נוגד-דלקת שאינו סטרואידים ו-Rivaroxaban הינם גורמי סיכון בלתי-תלויים לדימום מג’ורי, כאשר תכשירים להגנה על מערכת העיכול זוהו כגורם מגן מפני אירועי דמם.

לפי מדד הסיכון, כל אחד משבעת המשתנים זוכה לניקוד כדלקמן: גיל מעל 65 שנים (10 נקודות), היסטוריה של דימום (7.9 נקודות), אנמיה (4.8 נקודות), מחלת כלי דם (6.9 נקודות), אי-קבלת טיפול להגנה על מערכת העיכול (8.6 נקודות), טיפול בנוגד טסיות/נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (8.6 נקודות) וטיפול ב-Rivaroxaban (4.2 נקודות). סיכון גבוה לדימום (1.6% ומעלה) מוגדר בנוכחות מדד כולל של 18.3 נקודות ומעלה.

על-סמך שבעת הגורמים הללו פותח מודל Alfalfa-MB אשר הדגים שטח מתחת לעקומה של 0.807 ובמדגם הוולידציה הודגמה יכולת דיסקרימינציה גבוהה (שטח מתחת לעקומה של 0.743) ודרגת כיול טובה (p=0.205).

החוקרים מדווחים כי הערך המנבא של ששת מדדי הסיכון, בסדר יורד, הדגים שטח מתחת לעקומה של 0.706 עם מדד ORBIT, 0.648 עם מדד HAS-BLED, 0.645 עם מדד ATRIA, 0.632 עם מדד HAMORR2 HAGES, שטח מתחת לעקומה של 0.619 עם מדד ABC ושל 0.599 עם מדד Shireman.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המודל החדש הדגים יכולת ניבוי טובה ועשוי לסייע בהפחתת שיעור אירועי דמם מג’ורי בחולים תחת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים.

Int J Cardiol, Apr 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה