קרדיולוגיה

ירידה של 10% במשקל  הגוף משפיעה משמעותית על תנגודת לאינסולין ומצב קרדיו-מטבולי (Obesity)

בקרב מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, ירידה של 10% במשקל הגוף, עם או ללא פעילות גופנית, לוותה בשיפור סמני תנגודת לאינסולין ומצב קרדיו-מטבולי, כך עולה מתוצאות ניתוח משני של ממצאי מחקר Heart Health Study, שפורסמו בכתב העת Obesity.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים מעטים בחנו את ההשפעה של ירידה במשקל באמצעות שינוי אורחות חיים על סמני תנגודת לאינסולין ומצב קרדיו-מטבולי. לרוב, נמצא כי ירידה של 5-10% במשקל הגוף באמצעות שינוי אורחות חיים הינה גישה יעילה לשיפור גורמי סיכון לסוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם, כולל לחץ דם, פרופיל שומנים וסבילות לסוכר.

כעת השלימו החוקרים ניתוח משני של תוצאות מחקר Heart Health Study, כולל 374 מבוגרים עם עודף- משקל או השמנת-יתר (גיל ממוצע של 45.5 שנים; 78.9% נשים). כל המשתתפים חולקו באקראי לדיאטה בלבד (124 משתתפים), דיאטה עם 150 דקות פעילות גופנית בעצימות מתונה בשבוע (127 משתתפים), או דיאטה עם 250 דקות פעילות גופנית בעצימות מתונה בשבוע (123 משתתפים). החוקרים בחנו ריכוזי סמנים בדם לאחר 12 חודשים.

מהנתונים לאחר 12 חודשים עולה כי בקרב משתתפים תחת דיאטה בלבד, דיאטה בשילוב 150 דקות פעילות גופנית ודיאטה בשילוב 250 דקות פעילות גופנית תועדה ירידה משמעותית במשקל הגוף של 10.5, 10.6 ו-9.5 ק”ג, בהתאמה, מתחילת המחקר. החוקרים זיהו שיפור במשקל הגוף, מדד Lipoprotein Insulin Resistance Index, מדד Diabetes Risk Index, ריכוז חומצות אמינו מסועפות-שרשרת וריכוז GlycA בשלוש הקבוצות (p<0.0001) לכלל התוצאות).

החוקרים מדווחים כי כל ההתערבויות לוו בשינוי חיובי משמעותי בסמני תנגודת לאינסולין ומצב קרדיו-מטבולי. עם זאת, הוספת פעילות גופנית בעצימות מתונה באופן תלוי-מינון להתערבות שכללה דיאטה בלבד לא הדגימה השפעה נוספת על סמנים אלו. ממצאי המחקר מדגישים את ההשפעה של ירידה של לפחות 10% במשקל הגוף, אשר הושגה באמצעות שינויים תזונתיים, על תנגודת לאינסולין ומצב קרדיו-מטבולי, ללא תלות בהקפדה על פעילות גופנית.

Obesity, Jan 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה