קרדיולוגיה

רמות טרופונין לבבי גבוהות מנבאות סיכון מוגבר לסיבוכים לבביים בחולים עם קלאודיקציה ללא תסמינים לבביים (J Clin Med)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Medicine עולה כי רמות טרופונין לבבי מוגברות בחולים עם קלאודיקציה וללא תסמינים לבביים עשויים לנבא סיכון מוגבר לסיבוכים לבביים בעתיד ולסייע בהחלטות באשר למעקב אחר החולים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים רבים עם מחלת עורקים היקפית סובלים ממחלה כלילית שאינה מאובחנת. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לזהות את החולים עם קלאודיקציה מגבילה משנית למחלת עורקים היקפית וללא תסמינים לבביים, בהם יש מקום להשלמת רה-וסקולריזציה כלילית לאור רמות גבוהות של hsTnT (High-Sensitive Troponin T).

החוקרים בחנו את רמות hsTnT בחולים שהופנו לטיפול אנדווסקולארי אלקטיבי בשל קלאודיקציה בין ינואר 2018 עד דצמבר 2021. בירור אבחנתי באמצעות בדיקות הדמיה לא-פולשניות ובמידת הצורך, צנתור לבבי, הושלמו בהתאם לנתונים הקליניים, ממצאי אק”ג ורמות hsTnT. התוצא העיקרי היה תמותה לבבית, אוטם שריר הלב או רה-וסקולריזציה דחופה.

מדגם המחקר כלל 346 חולים, כאשר ב-14 (4%) תועדו רמות טרופונין לבבי של 14 ננוגרם/ליטר ומעלה, כולל 7 חולים (2%) עם נזק לשריר הלב לפי דגימות טרופונין עוקבות. רה-וסקולריזציה כלילית באמצעות התערבות כלילית מילעורית נדרשה ב-6 מבין 332 חולים (1.5%) עם רמות טרופונין תקינות, בהשוואה ל-9 מבין 14 חולים (64.3%) עם רמות טרופונין מוגברות (p<0.001).

לאורך מעקב של 2.4 שנים, התוצא העיקרי המשולב תועד ב-20 מבין 286 חולים (7.0%) עם רמות טרופונין תקינות, בהשוואה ל-4 מבין 13 חולים (30.8%) עם רמות טרופונין מוגברות (p=0.03).

החוקרים מסכמים וכותבים כי רמות טרופונין מוגברות בחולים עם קלאודיקציה וללא תסמינים לבביים עשויות להצביע על צורך במעקב הדוק יותר וטיפול שמרני אגרסיבי יותר בחולים עם מחלת כלי דם.

 

J Clin Med. 2022 Dec 8

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה