קרדיולוגיה

חולים עם יתר לחץ דם חמור הנוהגים לשתות כל יום שתי כוסות קפה ומעלה בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם (J Am Heart Assoc)

קפאין

בחולים עם יתר לחץ דם חמור הנוהגים לשתות לפחות שתי כוסות קפה כל יום תועד סיכון גבוה כפליים לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו שאינם שותים קפה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את ההשפעות של שתיית קפה ותה ירוק על תמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקרב חולים עם יתר לחץ דם חמור.

מחקר JACC (או Japan Collaborative Cohort Study for Evaluation of Cancer Risk) כלל 18,609 חולים (6,574 גברים) בגילאי 40-79 שנים, אשר השלימו שאלונים שכללו פרטים אודות אורחות חיים, הרגלי תזונה והיסטוריה רפואית, כמו גם בדיקות רפואיות, והיו במעקב עד שנת 2009. המשתתפים סווגו לארבע קטגוריות לחץ דם: לחץ דם אופטימאלי ונורמאלי, לחץ דם גבוה-תקין, יתר לחץ דם בדרגה 1 ויתר לחץ דם בדרגה 2-3.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

לאורך חציון משך מעקב של 18.9 שנים תועדו 842 מקרי תמותה קרדיווסקולארית.

צריכת קפה לוותה בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית בקרב חולים עם יתר לחץ דם בדרגה 2-3; יחס הסיכון המתוקן לתמותה קרדיווסקולרית עמד על 0.98 (רווח בר-סמך 95% של 0.67-1.43) עם שתיה בהיקף קטן מכוס קפה ביום, 0.74 (רווח בר-סמך 95% של 0.37-1.46) עם שתיית כוס קפה אחת כל יום ו-2.05 (רווח בר-סמך 95% של 1.17-3.59) עם שתיית לפחות שתי כוסות קפה כל יום, בהשוואה לאלו שלא שתו כלל קפה. החוקרים מדגישים כי לא זוהו קשרים דומים בקרב משתתפים עם לחץ דם אופטימאלי או נורמאלי, לחץ דם גבוה-תקין, או יתר לחץ דם בדרגה 1.

לא זוהה קשר בין צריכת תה ירוק ובין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בכל קטגוריות לחץ הדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכה רבה של קפה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית בקרב חולים עם יתר לחץ דם חמור, אך לא באלו ללא יתר לחץ דם או עם יתר לחץ דם בדרגה 1. מנגד, צריכת תה ירוק אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה קרדיווסקולארית בכל קטגוריות לחץ דם.

J Am Heart Assoc. Published online December 21, 2022

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה