קרדיולוגיה

עודף-משקל והשמנת-יתר מעלים את הסיכון למחלות לב וכלי דם גם ללא גורמי סיכון נוספים (Int J Obes)

OBESITY

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Obesity מדווחים חוקרים מאוסטרליה על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עודף-משקל או השמנת-יתר מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם במבוגרים, גם בהעדר גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון למחלות לב וכלי דם במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, ללא גורמי סיכון מטבוליים. לצורך כך, הם השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי עם חציון מעקב של 9.7 שנים, אשר כלל 2,313 נשים וגברים מהקהילה.

משתתפים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם ועם מדד מסת גוף של 18.5 ק”ג/מ2 ומעלה סווגו לפי מדד מסת הגוף והסיכון המטבולי ליצירת שש קטגוריות מטופלים. הסיכון המטבולי הוגדר על-פי קריטריוני International Diabetes Federation לתסמונת מטבולית. מטופל בריא מטבולית הוגדר בהעדר גורמי סיכון מטבוליים.

התוצא העיקרי היה אבחנה של מחלה קרדיווסקולארית, אשר הוגדרה כאוטם לבבי פטאלי או לא-פטאלי, אירוע מוחי פטאלי או לא פטאלי, אנגינה, או פרוצדורת רה-וסקולריזציה כלילית. תוצאים משניים כללו תמותה קרדיווסקולארית ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 2,313 מבוגרים עם נתונים מלאים אודות המצב המטבולי, כאשר לאורך המעקב תועדו 283 אירועים קרדיווסקולאריים, 58 מקרי תמותה על-רקע מחלה קרדיווסקולארית ו-277 מקרי תמותה מסיבה אחרת.

מניתוח סטטיסטי עלה כי הסיכון למחלה קרדיווסקולארית היה גבוה יותר במטופלים בריאים מטבולית עם עודף-משקל (יחס סיכון של 1.52, רווח בר-סמך 95% של 0.96-2.36) ובמטופלים בריאים מטבולית עם השמנת יתר (יחס סיכון של 1.86, רווח בר-סמך 95% של 1.14-3.08).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על סיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, גם בהעדר כל הפרעה מטבולית. ממצאים אלו יוצאים כנגד התיאוריה של עודף-משקל או השמנת-יתר בריאה מטבולית.

 

Int J Obes (Lond). 2022 Dec 9

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה