תוצאות ארוכות טווח לאחר ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית (Obes Surg)

מתוצאות מחקר חדש מישראל בראשות דר’ נאסר סקרן מבית החולים אסותא, אשר פורסמו בכתב העת Obesity Surgery עולה כי בטווח הארוך, ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית מלווה בשינוי משביע רצון במשקל הגוף ובמצב הבריאותי, אם כי במקרים רבים מתוארת עליה חוזרת במשקל הגוף.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות התוצאות ארוכות הטווח של ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית לטיפול בהשמנה. מטרתם כעת הייתה לבחון את התוצאות ואת החוויות הסובייקטיביות בטווח הארוך של חולים שעברו את הניתוח.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים שעברו ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית במרכז יחיד עם 5-15 שנות מעקב. החוקרים אספו נתונים מרשומות בית החולים ושאלוני מעקב.

מדגם המחקר כלל 578 חולים (67% נשים) עם מעקב ממוצע של 8.8 שנים ושיעורי היענות לסקר של 82.8%. גיל המשתתפים הממוצע עמד בתחילת המחקר על 41.9 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 42.5 ק”ג/מ2. מדד מסת הגוף הנמוך ביותר לאורך המעקב עמד על 27.5 ק”ג/מ2, מקביל לירידה ממוצעת במשקל עודף של 86.9%.

שיעור החולים עם עליה חוזרת במשקל הגוף, אשר הוגדרה כעליה של לפחות 50% במשקל העודף מהמשקל הנמוך ביותר שהושג, עמד על 34.6% (200 מטופלים) והעליה החוזרת במשקל הגוף עמדה ממשקל השפל עמדה על 13.3 ק”ג.

החוקרים מדווחים כי בתום המעקב, מדד מסת הגוף הממוצע עמד על 32.6 ק”ג/מ2 ואובדן משקל עודף ממוצע עמד על 58.9%.

הסיבות העיקריות לעליה חוזרת במשקל הגוף כללו אי הקפדה על ההנחיות, חוסר פעילות גופנית, רושם סובייקטיבי כי ניתן לצרוך כמות מזון גדולה יותר בארוחה ואי הקפדה על מפגשים עם דיאטנית.

באשר לתחלואה משנית להשמנה, החוקרים מדווחים כי במהלך המעקב תועדה נסיגה של יתר לחץ דם במחצית מהחולים (51.7%), עם שיפור בדיסליפידמיה (58.1%) וסוכרת מסוג 2 (72.2%) בשיעורים גבוהים עוד יותר.

מרבית החולים (62.3%) דיווחו על שביעות רצון מההתערבות הניתוחית.

ממצאי המחקר מעידים על שביעות רצון גבוהה מהתוצאות ארוכות הטווח של ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית, אם כי תתכן עליה חוזרת במשקל הגוף.

 

Obes Surg, Nov 28, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה