קרדיולוגיה

טרשת עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים עומדת בבסיס הקשר בין לחץ דם ובין מחלת כלי דם קטנים של המוח (Hypertension)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת Hypertension מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טרשת עורקים תוך-גולגולתית עומדת בבסיס הקשר בין לחץ דם ובין מחלת כלי דם קטנים של המוח, כאשר הסתיידות של השכבה הפנימית של כלי הדם, סמן לנוקשות עורקית, הינה המנגנון המוביל המסביר את הקשר בין לחץ הדם ובין מחלת כלי דם קטנים של המוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טרשת עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים מהווה הסבר לקרש בין לחץ דם ובין מחלת כלי דם קטנים של המוח. לאור זאת, הם ביקשו לבחון אם הסתיידות עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים עומדת בבסיס הקשר בין לחץ דם ובין מחלת כלי דם קטנים של המוח וקבעו את המנגנונים הפתופיזיולוגיים על-פי הסתיידות עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים.

מדגם המחקר כלל 1,458 משתתפים ללא היסטוריה של אירוע מוחי ממחקר Rotterdam Study (גיל ממוצע של 68 שנים; 52% נשים) אשר השלימו בדיקת CT ללא-חומר ניגוד להערכת נפח הסתיידות עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים בין 2003 ו-2015. הסתיידות עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים סווגה להסתיידויות של שכבת אינטימה ושכבת למינה אלסטית פנימית. מחלת כלי דם קטנים של המוח כללה את נפח אות מוגבר בחומר הלבן, נוכחות לקונות ומיקרו-דימומים מוחיים בבדיקת MRI. לחץ דם במרפאה כלל לחץ דם סיסטולי, לחץ דם דיאסטולי, לחץ פעימה ולחץ עורקי ממוצע.

החוקרים מדווחים כי בכלל המשתתפים, לוגריתם נפח הסתיידות עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים עמד בבסיס הקשר בין לחץ דם דיאסטולי (14.5%-) ולחץ פעימה (16.5%) ובין לוגריתם אות מוגבר בחומר הלבן. לוגריתם נפח הסתיידות שכבת אינטימה אלסטית בעורקי תרדמה תוך-גולגולתיים עמד בבסיס הקשר בין לחץ דם דיאסטולי ובין לוגריתם אות מוגבר בחומר הלבן (19.5%-); לוגריתם נפח הסתיידות עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים בשכבת האינטימה לא עמד בבסיס הקשרים הללו.

לוגריתם נפח הסתיידות עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים בכללותו והנפח של שכבת למינה אלסטית עמדו בבסיס הקשר בין לחץ דם דיאסטולי (40%- ו-45.8%-) ובין לחץ דופק (26.9% ו-18.2%, בהתאמה). לא תועד קשר עם מיקרו-דימומים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טרשת עורקי תרדמה תוך-גולגולתיים מתווכת את הקשר בין לחץ דם ובין מחלת כלי דם קטנים של המוח.

 

Hypertension, Dec 2, 2022

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה