האם שונות בלחץ דם במהלך ניתוח מעלה את הסיכון לאירוע מוחי לאחר ניתוח? (Am Surg)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Surgeon עולה כי וריאביליות לחץ דם במהלך ניתוח אינה מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי לאחר ההתערבות הניתוחית; עם זאת, עירוי כדוריות דם אדומות זוהתה כגורם סיכון משמעותי לאירוע מוחי לאחר הניתוח.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין אירוע מוחי לאחר-ניתוח ובין וריאביליות במדדים המודינמיים או מתן מנות דם במהלך הניתוח.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של אירוע מוחי בתוך 72 שעות מהתערבות ניתוחית, להם התאימו החוקרים שתי ביקורות דומות בגיל, מין וסוג הפרוצדורה. גורמי הסיכון שנבחנו כללו מתן נוזלים או מוצרי דם במהלך הניתוח, שימוש בוזופרסורים ושונות בלחץ דם דיאסטולי וסיסטולי או קצב הלב לאורך הניתוח.

מבין 687,581 פרוצדורות זוהו בסך הכול 64 מקרים של אירוע מוחי לאחר-ניתוח עם שיעורי היארעות של 9.3 מקרים ל-100,000 פרוצדורות. למקרים אלו התאימו החוקרים 128 ביקורות.

מהנתונים עולה כי בקבוצת החולים לאחר אירוע מוחי תועד מדד Charlson Comorbidity Index גבוה יותר, בהשוואה לביקורות (p=0.046). לא תואר קשר בשונות במדדי לחץ דם וקצב הלב ובין הסיכון לאירוע מוחי לאחר הניתוח.

הסיכון לאירוע מוחי היה גבוה יותר לאחר קבלת מנות דם (יחס סיכויים של 14.82, p<0.001), שימוש בוזופרסורים (יחס סיכויים של 3.91, p=0.003), ומשך פרוצדורה ארוך יותר (יחס סיכויים של 1.23/שעה, P=0.04).

מניתוח רב-משתני שכלל את משך הפרוצדורה, עירוי מנות דם ושימוש בוזופרסורים עלה כי רק עירוי כדוריות דם אדומות הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לאירוע מוחי לאחר ההתערבות הניתוחית (יחס סיכויים של 10.10, p=0.004).

החוקרים מסכמים וכותבים כי וריאביליות בלחץ הדם אינה מלווה בסיכון מוגבר לאירוע מוחי לאחר-ניתוח, אך מתן עירויי כדוריות דם אדומות זוהה כגורם סיכון בלתי-תלוי לסיבוך זה לאחר ניתוח.

 

Am Surg, Nov 24, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה