קרדיולוגיה

משלב מחלת כליות כרונית, מחלה קרדיווסקולארית ואי-ספיקת לב מעלה משמעותית את הסיכון לתמותה מוקדמת בחולים עם סוכרת מסוג 1 (Sci Rep)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומשלב של מחלת כליות כרונית, מחלה קרדיווסקולארית ואי-ספיקת לב, עליה משמעותית בסיכון לתמותה בגיל צעיר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם סוכרת מסוג 1 מצויים בסיכון מוגבר משמעותית לתמותה מוקדמת. כעת הם השלימו מחקר עוקבה ארצי במטרה לבחון את החשיבות של גורמי סיכון ומחלה קרדיווסקולארית, אי-ספיקת לב ומחלת כליות כרונית על שיעורי התמותה בחולים אלו.

מדגם המחקר כלל 36,303 חולים ממאגר Swedish National Diabetes Registry בין תחילת בשנת 2015 ועד סוף שנת 2017, אשר היו במעקב עד סוף שנת 2018.

לאורך מעקב ממוצע של 3.3 שנים ו-119,800 שנות-מטופל תועדו 1,127 מקרי תמותה, מקביל לשיעורי תמותה של 0.92% מקרי תמותה בשנה.

מניתוח סטטיסטי עלה סיכון מוגבר משמעותית לתמותה בקבוצות גיל מבוגרות יותר, בגברים ובאלו עם תת-משקל או מדד מסת גוף תקין, המוגלובין מסוכרר גבוה או לחץ דם מוגבר. היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית, אלבומינוריה ומחלת כליות כרונית בשלבי מתקדמים לוו בסיכון מוגבר לתמותה.

שיעורי התמותה הגבוהים ביותר תועדו בחולים עם התפקוד הכלייתי הנמוך ביותר (מחלת כליות כרונית בשלב 4 או 5), עם היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית, אך בפרט באלו עם אי-ספיקת לב ברקע.

כל שילוב של גורמי סיכון אלו לווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך הסיכון לתמותה היה גבוה יותר מכפליים בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 4, או גרוע יותר, ללא תלות בהיסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית או אי-ספיקת לב.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וסיבוכים קרדיווסקולאריים וכלייתיים של סוכרת ותומכים בשיפור הטיפול והתאמה פרטנית של הטיפול בחולים אלו עם סוכרת מסוג 1.

 

Sci Rep, Oct 26, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה